Реєстрація договорів оренди землі, змін до них. Зміна орендної плати...
Усе що стосується укладання договорів оренди, суборенди ділянок
Правила форуму
Будьте уважними! Перед створенням теми перечитайте Правила форуму і ще раз перевірте, чи дана тема не існує. Теми, які дублюють інші, видаляються без попередження! Повідомлення, які містять не прихований адрес E-mail, видаляються без попередження!
Будьте уважними! Перед створенням теми перечитайте Правила форуму і ще раз перевірте, чи дана тема не існує. Теми, які дублюють інші, видаляються без попередження! Повідомлення, які містять не прихований адрес E-mail, видаляються без попередження!
-
- Повідомлень: 1
- З нами з: 11 серпня 2015 16:43
- Репутація: 0
- Область: Чернівецька
- Місце роботи: Інше
Реєстрація договорів оренди землі, змін до них. Зміна орендної плати...
-
0
- Цитата
Підскажіть будь-ласка, у 2013 році розпорядженням РДА про затвердження проекту землеустрою (земельна ділянка за межами населеного пункту, торгівельна діяльність) було встановлено орендну плату у розмірі 11% від НГО. Нормативна грощова оцінка виготовлена у 2014 році і затверджена рішенням районної ради. У 2015 році Орендарю було надіслано проект договіру для його заключення. Однак орендар своїм листом просить зменшити % орендної плати, мотивуючи це тим, що він не взмозі сплачувати вказану орендну плату і це зможе призвести до утворення боргів та банкрутства, а також тим, що попередній орендар сплачував набагато меншу орендну плату.
Чи може РДА зменшити відсоток орендної плати і яким чином це зробити, щод не було в майбутньому питань у правоохоронних органів?
Дякую!
Чи може РДА зменшити відсоток орендної плати і яким чином це зробити, щод не було в майбутньому питань у правоохоронних органів?
Дякую!
kelm_rda
- Ки$ульКа
- Спец
- Повідомлень: 505
- З нами з: 15 лютого 2011 12:07
- Репутація: 33
- Область: Київська
- Місце роботи: Інші недержавні проектні організації
Реєстрація договорів оренди землі, змін до них. Зміна орендної плати...
-
0
- Цитата
Підскажіть будь-ласка!Чі потрібні додатки до договору оренди на земельну ділянку (пай)? Якщо так то які?
Ки$ульКа
-
- Повідомлень: 6
- З нами з: 24 серпня 2013 01:32
- Репутація: 0
- Область: Чернігівська
- Місце роботи: Інше
Реєстрація договорів оренди землі, змін до них. Зміна орендної плати...
-
0
- Цитата
ПІдскажіть будь-ласка стикнувся з такою проблемою. Намагався зареєструвати договір оренди землі в реєстраційній службі(РС), але в РС показало, що на нерухомість власника земельної ділянки накладено арешт у зв'язку з несплатою аліментів на суму щось приблизно 1000грн. Договір на реєстрацію так і не здав. Які можуть бути наслідки для орендаря і власника земельної ділянки, якщо я все ж здам договір на реєстрацію і мені його зареєструють?
Sa5nya
- vitas007
- Admin
- Повідомлень: 1493
- З нами з: 15 грудня 2010 16:02
- Репутація: 821
- Область: м.Київ
- Місце роботи: Інше
Реєстрація договорів оренди землі, змін до них. Зміна орендної плати...
-
0
- Цитата
можливо не в тему.....
Ніхто не чув, що реєстраційну хочуть уже ліквідувати???
Ніхто не чув, що реєстраційну хочуть уже ліквідувати???
vitas007
-
- Спец
- Повідомлень: 616
- З нами з: 29 жовтня 2007 21:35
- Репутація: 329
- Область: Запорізька
- Місце роботи: Юридичні послуги
Реєстрація договорів оренди землі, змін до них. Зміна орендної плати...
-
0
- Цитата
не ліквідувати, а перепідпорядкувати, уточнити повноваження, а також розширити круг суб'єктів реєстрації прав згідно з Проектом Закону про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (зокрема, згідно зі статтями 6, 10 цього проекту), поки що останній стан документу - направлено на підпис Президенту (02.12.2015)vitas007 писав: реєстраційну хочуть уже ліквідувати
MAFIA
-
- Повідомлень: 2
- З нами з: 05 жовтня 2015 15:53
- Репутація: 0
- Область: Донецька
- Місце роботи: Землевпорядник органу місцевого самоврядування
Реєстрація договорів оренди землі, змін до них. Зміна орендної плати...
-
0
- Цитата
День добрый! У кого есть опыт в оформлении охотничьих хозяйств? Подскажите должна ли я землеустроитель сельского совета !заверять! согласия собственников з/у на использования их земли охотниками? Земля не коммунальная, в частной собственности, на основании чего сельский совет должен заверять их так сказать отношения? 

ЗемаКом
- solim
- Спец
- Повідомлень: 1074
- З нами з: 06 листопада 2013 13:47
- Репутація: 201
- Область: Рівненська
- Місце роботи: Землевпорядник органу місцевого самоврядування
Реєстрація договорів оренди землі, змін до них. Зміна орендної плати...
-
0
- Цитата
Думаю, що не повинні.
Власники погоджують, а Обласні управління лісового господарства формують матеріали і вносять пропозиції обласній раді.
Все регламентується Законом "Про мисливське господарство та полювання"
Процедура та повноваження органів, які здійснюють виділення в установленому порядку лісових ділянок для довгострокового тимчасового користування лісами регламентуються статтями 30, 31, 32, 33 Лісового кодексу.
Власники погоджують, а Обласні управління лісового господарства формують матеріали і вносять пропозиції обласній раді.
Все регламентується Законом "Про мисливське господарство та полювання"
Процедура та повноваження органів, які здійснюють виділення в установленому порядку лісових ділянок для довгострокового тимчасового користування лісами регламентуються статтями 30, 31, 32, 33 Лісового кодексу.
solim
-
- Спец
- Повідомлень: 466
- З нами з: 13 лютого 2014 12:34
- Репутація: -4
- Область: Кіровоградська
- Місце роботи: Територіальний відділ земельних ресурсів(місто, район, область)
Реєстрація договорів оренди землі, змін до них. Зміна орендної плати...
-
0
- Цитата
доброго дня, може я звертаюсь не в цю тему але прохання допомогти: адвокат вимагає через запит надати йому оригінал договору оренди! ПИТАННЯ :на який законодавчий акт спертись, щоб відмовити у наданні оригіналу
Танчус
- solim
- Спец
- Повідомлень: 1074
- З нами з: 06 листопада 2013 13:47
- Репутація: 201
- Область: Рівненська
- Місце роботи: Землевпорядник органу місцевого самоврядування
Реєстрація договорів оренди землі, змін до них. Зміна орендної плати...
-
0
- Цитата
А ви орендар/орендодавець?
solim
Реєстрація договорів оренди землі, змін до них. Зміна орендної плати...
-
0
- Цитата
якщо договір стосується фізичної особи, можна зіслатись на ЗУ"Про інформацію", мотивуючи відмову тим, що договір містить конфіденційну інформацію про особу.Танчус писав: доброго дня, може я звертаюсь не в цю тему але прохання допомогти: адвокат вимагає через запит надати йому оригінал договору оренди! ПИТАННЯ :на який законодавчий акт спертись, щоб відмовити у наданні оригіналу
Pogannka
-
- Спец
- Повідомлень: 466
- З нами з: 13 лютого 2014 12:34
- Репутація: -4
- Область: Кіровоградська
- Місце роботи: Територіальний відділ земельних ресурсів(місто, район, область)
Реєстрація договорів оренди землі, змін до них. Зміна орендної плати...
-
0
- Цитата
я орган державної влади
Танчус
Реєстрація договорів оренди землі, змін до них. Зміна орендної плати...
-
0
- Цитата
А на що спирався адвокат, коли писав запит? Надайте завірену копію. А заодно подивіться чи дотриманні вимоги, щодо адвокатського запиту.Танчус писав: доброго дня, може я звертаюсь не в цю тему але прохання допомогти: адвокат вимагає через запит надати йому оригінал договору оренди! ПИТАННЯ :на який законодавчий акт спертись, щоб відмовити у наданні оригіналу
Yfnfkjxrf
-
- Спец
- Повідомлень: 466
- З нами з: 13 лютого 2014 12:34
- Репутація: -4
- Область: Кіровоградська
- Місце роботи: Територіальний відділ земельних ресурсів(місто, район, область)
Реєстрація договорів оренди землі, змін до них. Зміна орендної плати...
-
0
- Цитата
а адвокат взагалі має право брати витяг з ДЗК у ЦНАПі? на судYfnfkjxrf писав: на що спирався адвокат,
Танчус
-
- Спец
- Повідомлень: 102
- З нами з: 19 липня 2008 14:35
- Репутація: 7
- Область: Дніпропетровська
- Місце роботи: Інше
Реєстрація договорів оренди землі, змін до них. Зміна орендної плати...
-
0
- Цитата
Ви хоч іноді ознайомлюйтесь з основними для Вашої роботи нормативно-правовими актами.Танчус писав:а адвокат взагалі має право брати витяг з ДЗК у ЦНАПі? на суд
Може, не тільки адвокат, а будь-яка фізична/юридична особа
Vetaldp
-
- Спец
- Повідомлень: 466
- З нами з: 13 лютого 2014 12:34
- Репутація: -4
- Область: Кіровоградська
- Місце роботи: Територіальний відділ земельних ресурсів(місто, район, область)
Реєстрація договорів оренди землі, змін до них. Зміна орендної плати...
-
0
- Цитата
я ознайомлена, вланик, користувач, або особа по дорученню! адвокат на Вашу думку це хто?Vetaldp писав: и хоч іноді ознайомлюйтесь з основними для Вашої роботи нормативно-правовими актами.
Танчус
- solim
- Спец
- Повідомлень: 1074
- З нами з: 06 листопада 2013 13:47
- Репутація: 201
- Область: Рівненська
- Місце роботи: Землевпорядник органу місцевого самоврядування
Реєстрація договорів оренди землі, змін до них. Зміна орендної плати...
-
0
- Цитата
То питання про ВИТЯГ, чи про надання ОРИГІНАЛУ ДОГОВОРУ ОРЕНДИ ?
Початкове питання було щодо надання ОРИГІНАЛУ договору оренди.
Думаю, що Танчус представляє орендаря і має цей примірник. Ніби надавати ОРИГІНАЛ неправомірно і питання в тому, де це зазначено.
Загалом, надання подібних оригіналів документів не передбачається, окрім їх вилучення. А вилучають в ході процесуально-дізнавальних-слудчих (чи як там правитьно) дій міліція (за рішенням суду), прокуратура, СБУ (в окремих випадках), податкова (бухгалтерські документи), КРУ (теж тільки про кошти)...
Адвокат в окремих випадках теж може здійснювати вилучення, але знову ж при кримінальному провадженні чи чомусь схожому. Якщо він звернувся від чийогось імені з вимогою надати ОРИГІНАЛ договору оренди, то напевно треба писати "не передбачено".
На жаль не володію інформацією на цю тему, однак теж цікаво почути думки.
Початкове питання було щодо надання ОРИГІНАЛУ договору оренди.
Думаю, що Танчус представляє орендаря і має цей примірник. Ніби надавати ОРИГІНАЛ неправомірно і питання в тому, де це зазначено.
Загалом, надання подібних оригіналів документів не передбачається, окрім їх вилучення. А вилучають в ході процесуально-дізнавальних-слудчих (чи як там правитьно) дій міліція (за рішенням суду), прокуратура, СБУ (в окремих випадках), податкова (бухгалтерські документи), КРУ (теж тільки про кошти)...
Адвокат в окремих випадках теж може здійснювати вилучення, але знову ж при кримінальному провадженні чи чомусь схожому. Якщо він звернувся від чийогось імені з вимогою надати ОРИГІНАЛ договору оренди, то напевно треба писати "не передбачено".
На жаль не володію інформацією на цю тему, однак теж цікаво почути думки.
З жовтня БУДЬ-ХТО може отримати Витяг про БУДЬ-ЯКУзареєстровану земельну ділянку - http://land.gov.ua/usi-novyny.html?view ... top-novynyТанчус писав: я ознайомлена, вланик, користувач, або особа по дорученню! а
solim
-
- Спец
- Повідомлень: 466
- З нами з: 13 лютого 2014 12:34
- Репутація: -4
- Область: Кіровоградська
- Місце роботи: Територіальний відділ земельних ресурсів(місто, район, область)
Реєстрація договорів оренди землі, змін до них. Зміна орендної плати...
-
0
- Цитата
це вже було про витягsolim писав: То питання про ВИТЯГ, чи про надання ОРИГІНАЛУ ДОГОВОРУ ОРЕНДИ ?
Танчус
-
- Повідомлень: 1
- З нами з: 25 грудня 2015 22:28
- Репутація: 0
- Область: Київська
- Місце роботи: Не маю відношення до землевпорядкування
Реєстрація договорів оренди землі, змін до них. Зміна орендної плати...
-
0
- Цитата
Добрый вечер. У меня такой вопрос: юр. лицо регистрирует право аренды зем. участка с физлицом-собствеником(право собств. зарег. до 2013 г.-есть Гос Акт), регистратор принимает документы( всё впорядке) но приходит отказ : регистратор сформировал ОДНО заявление, только на право аренды!!! В решении чёрным по белому написано: з допомогою программного забезпечення ДРРП, реєстратор формує 2 заяви!!!
В свою очередь регистратор утверждает: я не знаю что писать во второй заявке, на основании какого документа я буду её формировать facepalm+ просит помощи в её заполнении!!!
Подскажите кат это работает на практике. Спасибо.
В свою очередь регистратор утверждает: я не знаю что писать во второй заявке, на основании какого документа я буду её формировать facepalm+ просит помощи в её заполнении!!!
Подскажите кат это работает на практике. Спасибо.
Нина
-
- Спец
- Повідомлень: 616
- З нами з: 29 жовтня 2007 21:35
- Репутація: 329
- Область: Запорізька
- Місце роботи: Юридичні послуги
Реєстрація договорів оренди землі, змін до них. Зміна орендної плати...
-
0
- Цитата
Роз'яснення Укрдержреєстру з цього приводу: Стосовно документів, необхідних для проведення державної реєстрації права оренди земельної ділянки, право власності на яку зареєстроване до 01 січня 2013 року, у спеціальному розділі Державного реєстру речових прав на нерухоме майноНина писав: юр. лицо регистрирует право аренды зем. участка с физлицом-собствеником(право собств. зарег. до 2013 г.
MAFIA
-
- Спец
- Повідомлень: 461
- З нами з: 19 січня 2011 08:28
- Репутація: 17
- Область: Київська
- Місце роботи: Інше
Реєстрація договорів оренди землі, змін до них. Зміна орендної плати...
-
0
- Цитата
але ж у Витязі з ДЗК також конфіденційна інформація про особу....а Витяг взяти може будь-хто... Щось якась не состиковка виходить. На мою думку, потрібно, щоб Витяг був не такий, як зараз, а містив тільки інформацію про земельну ділянку, а не про власника....Pogannka писав: мотивуючи відмову тим, що договір містить конфіденційну інформацію про особу.
sergmsv79
Реєстрація договорів оренди землі, змін до них. Зміна орендної плати...
-
0
- Цитата
Доброго вечора)
Стикнувся із дуже цікавою розбіжністю в законодавстві, і думаю по цій темі... ?
Відповідно до 288.1. Податкового кодексу України в редакції від 01.01.2016 року :Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки .
а в старій редакції: Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства.
Податківці цю ситуацію будуть трактувати так, що орендну плату треба буде платити з моменту укладання договору, а не з моменту його державної реєстрації!
Хоча два профільні закони Про оренду землі і про реєстрацію прав вказують на зовсім інше (думаю цитат не потрібно), а саме що об’єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом.
Тобто ПКУ заставляє нас платити орендну плату за ділянку, яку ми ще не можемо використовувати!!!
І це те що випливає з цих протиріч, але й взагалі ПКУ тоді не відповідає цим законам!
В кого які погляди на дану ситуацію?
Стикнувся із дуже цікавою розбіжністю в законодавстві, і думаю по цій темі... ?
Відповідно до 288.1. Податкового кодексу України в редакції від 01.01.2016 року :Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки .
а в старій редакції: Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства.
Податківці цю ситуацію будуть трактувати так, що орендну плату треба буде платити з моменту укладання договору, а не з моменту його державної реєстрації!
Хоча два профільні закони Про оренду землі і про реєстрацію прав вказують на зовсім інше (думаю цитат не потрібно), а саме що об’єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом.
Тобто ПКУ заставляє нас платити орендну плату за ділянку, яку ми ще не можемо використовувати!!!
І це те що випливає з цих протиріч, але й взагалі ПКУ тоді не відповідає цим законам!
В кого які погляди на дану ситуацію?
Малібу
- malecha
- Спец
- Повідомлень: 744
- З нами з: 22 квітня 2007 16:51
- Репутація: 35
- Область: Тернопільська
- Місце роботи: Приватні проектні організації
- Контактна інформація:
Реєстрація договорів оренди землі, змін до них. Зміна орендної плати...
-
0
- Цитата
На практиці по м.Тернополю вже давно так роблять - рішення сесії про надання сьогодні, зі завтрашнього дня - нарахування оренди, що прописується в договорі оренди, який може бути складений через 2 місяці після цього і ще через 2 зареєстрований. Більшість не звертає уваги і погоджується, дехто кричить і всерівно погоджується, одиницям вдавалося змінити умови договору щодо оплати з моменту реєстрації. То це собі відбулося таке мінімальне узаконення практики з благородною метою наповнення бюджету.Малібу писав: В кого які погляди на дану ситуацію?
Але в принципі - чому момент укладнення повинен дуже відрізнятися в часовому проміжку від моменту реєстрації?
Та, на жаль, погоджуємося ми з тим чи ні - в орендарів особливого виходу нема - орендодавець їм ставить ультиматум - або так, бо ніяк. І йди до суду шукуати справедливості місяцями-роками. А на це підписуються також одиниці.
malecha
- solim
- Спец
- Повідомлень: 1074
- З нами з: 06 листопада 2013 13:47
- Репутація: 201
- Область: Рівненська
- Місце роботи: Землевпорядник органу місцевого самоврядування
Реєстрація договорів оренди землі, змін до них. Зміна орендної плати...
-
0
- Цитата
Так і повинно бути. Договір діє з моменту його укладання і це підтверджується судовою практикою.Малібу писав: Податківці цю ситуацію будуть трактувати так, що орендну плату треба буде платити з моменту укладання договору, а не з моменту його державної реєстрації!
solim
Реєстрація договорів оренди землі, змін до них. Зміна орендної плати...
-
0
- Цитата
згідний з Вами, юристи мені так і говорять. Але скажіть мені будь ласка, чи можу я приступати до використання земельної ділянки з моменту укладання такого договору???solim писав: Договір діє з моменту його укладання
Малібу
- solim
- Спец
- Повідомлень: 1074
- З нами з: 06 листопада 2013 13:47
- Репутація: 201
- Область: Рівненська
- Місце роботи: Землевпорядник органу місцевого самоврядування
Реєстрація договорів оренди землі, змін до них. Зміна орендної плати...
-
0
- Цитата
Думаю, що так
► Показати
Висновки Верховного Суду України, викладені у постановах, ухвалених за результатами розгляду заяв про перегляд судового рішення з підстави, передбаченої п. 1 ч. 1 ст. 355 Цивільного процесуального кодексу України, за І півріччя 2014 року
Спори, що виникають із земельних правовідносин
1. З огляду на положення ст. ст. 24 та 25 Закону України від 6 жовтня 1998 р. № 161-XIV «Про оренду землі» припинення орендарем господарської діяльності з безпосереднього цільового використання орендованої земельної ділянки та передача третім особам функцій з її обробітку й оплати орендної плати орендодавцю виходить за межі господарської діяльності, яку може здійснювати орендар без погодження з орендодавцем, і є підставою для розірвання договору оренди земельної ділянки за ст. 32 зазначеного Закону (постанови Судової палати у цивільних справах Верховного Суду України: від 12 лютого 2014 р. у справі № 6-166цс13; від 12 лютого 2014 р. у справі № 6-161цс13; від 19 березня 2014 р. у справі № 6-15цс14; від 16 квітня 2014 р. у справі № 6-18цс14).
2. За змістом ст. ст. 18, 20 Закону України від 6 жовтня 1998 р. № 161-XIV «Про оренду землі» (у редакції, яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин) договір оренди землі підлягає державній реєстрації, якщо такий договір укладений. Після державної реєстрації укладеного договору оренди землі він набирає чинності.
Частиною першою ст. 638 ЦК України передбачено, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Отже, сторони договору, дійшовши згоди щодо істотних умов договору оренди землі, скріплюють його своїми підписами, що і є моментом укладення договору.
Разом із тим цивільні права та обов'язки, на досягнення яких спрямоване волевиявлення сторін договору оренди, набуваються після відповідної державної реєстрації. У момент державної реєстрації набирає чинності (набуває юридичної сили) договір, укладення якого вже відбулося, і така реєстрація не може змінювати моменту укладання договору.
Вирішуючи спір про визнання договору оренди землі недійсним у зв’язку з відсутністю в ньому передбаченої ч. 1 ст. 15 Закону України від 6 жовтня 1998 р. № 161-XIV «Про оренду землі» істотної умови, застосуванню підлягає ст. 15 цього Закону в редакції, яка була чинною на момент укладення договору оренди, а не на момент його державної реєстрації (постанова Судової палати у цивільних справах Верховного Суду України від 19 лютого 2014 р. у справі № 6-162цс13).
3. Відповідно до змісту ст. 20 Земельного кодексу України (далі – ЗК України) надання (передача) земельної ділянки громадянам та юридичним особам відбувається згідно з їх цільовим призначенням.
У разі передачі громадянам у приватну власність земельної ділянки із земель державної чи комунальної власності, межі якої не встановлені в натурі або цільове призначення якої змінюється, обов’язковим є розроблення проекту землеустрою про відведення земельної ділянки.
Порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для визнання недійсними рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам, відмови у реєстрації земельної ділянки або визнання реєстрації недійсною (ст. 21 ЗК України) (постанова Судової палати у цивільних справах Верховного Суду України від 14 травня 2014 р. у справі № 6-35цс14).
4. Згідно зі ст. ст. 19, 20 ЗК України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на відповідні категорії, у тому числі: землі житлової та громадської забудови й землі водного фонду, та віднесення їх до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для визнання відповідно до ст. 21 зазначеного Кодексу недійсними рішень про надання земель, угод щодо земельних ділянок, відмови в державній реєстрації земельних ділянок або визнання реєстрації недійсною тощо.
За змістом чч. 1, 2 ст. 3, ст. 4 Водного кодексу України (далі – ВК України), п. «а» ч. 1 ст. 58, ч. 1 ст. 59, ст. 60, ч. 1 ст. 84 ЗК України (у редакціях, які були чинними на час виникнення правовідносин) землі під водними об’єктами, зокрема зайняті поверхневими водами: водотоками (річки, струмки), штучні водойми (водосховища, ставки) і канали; іншими водними об'єктами; підземними водами та джерелами; внутрішніми морськими водами та територіальним морем, як землі зайняті водним фондом України, а також прибережні захисні смуги вздовж річок, морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм не могли передаватись у власність громадян, оскільки є землями водного фонду України.
За системним аналізом законодавства на час виникнення правовідносин, згідно з положеннями ст. 88 ВК України, Порядку визначення розмірів і меж водоохоронних зон та режиму ведення господарської діяльності в них, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 травня 1996 р. № 486, Порядку погодження природоохоронними органами матеріалів щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 5 листопада 2004 р. № 434, розмір та межі прибережних захисних смуг встановлювались за проектами землеустрою (термін і зміст за ст. ст. 50 – 54 Закону України від 22 травня 2003 р. № 858-IV «Про землеустрій»), а населених пунктів – відповідно до існуючих на час встановлення конкретних умов забудови. При наданні в користування земельних ділянок навколо зазначених та інших водних об’єктів повинні були врахуватись ці положення щодо меж водоохоронних зон і прибережних захисних смуг, а у разі відсутності землевпорядної документації (документації із землеустрою, проекту землеустрою) та встановлених у натурі (на місцевості) меж щодо прибережних захисних смуг водних об’єктів збереження водних об’єктів повинне бути досягнуте шляхом урахування при розгляді матеріалів про надання цих земельних ділянок нормативних розмірів прибережних захисних смуг, установлених ст. 88 ВК України, та орієнтовних розмірів і меж водоохоронних зон, що визначаються відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 8 травня 1996 р. № 486 «Про затвердження Порядку визначення розмірів і меж водоохоронних зон та режиму ведення господарської діяльності в них» з урахуванням конкретної ситуації (постанова судових палат у цивільних та адміністративних справах Верховного Суду України від 21 травня 2014 р. у справі № 6-16цс14).
5. Згідно зі ст. 126 (у редакції, яка була чинною до 5 березня 2009 р.), ст. ст. 152, 155 ЗК України державні акти на право власності на земельні ділянки є документами, що посвідчують право власності й видавалися на підставі відповідних рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень та цивільно-правових угод.
У спорах, пов'язаних із правом власності на земельні ділянки, недійсними можуть визнаватись як зазначені рішення, угоди на підставі яких видано відповідні державні акти, так і самі акти на право власності на земельні ділянки. Визнання недійсними тільки державних актів на право власності може мати місце у разі їх видання з порушенням вимог закону, усупереч рішенням чи угодам. У цьому разі таке визнання є належним та самостійним способом поновлення порушених прав у судовому порядку (постанова Судової палати у цивільних справах Верховного Суду України від 4 червня 2014 р. у справі № 6-46цс14).
6. Істотні умови договору оренди землі визначені ст. 15 Закону України від 6 жовтня 1998 р. № 161-XIV «Про оренду землі».
Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, та порушення вимог ст. ст. 4 – 6, 11, 17, 19 зазначеного Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.
Ухвалюючи рішення про відмову в задоволенні позову, суди дійшли правильного висновку про те, що спірний договір оренди земельної ділянки містить усі істотні умови, передбачені ст. 15 Закону України від 6 жовтня 1998 р. № 161-XIV «Про оренду землі», тому відсутні підстави для визнання його недійсним (постанова Судової палати у цивільних справах Верховного Суду України від 4 червня 2014 р. у справі № 6-55цс14).
7. Статтями 116, 118 ЗК України визначено підстави й порядок набуття громадянами і юридичними особами права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності.
Установивши факт відсутності на час прийняття селищною радою рішення про надання громадянину земельної ділянки затвердженої у визначеному законом порядку документації, яка б встановлювала межі селища, суд на підставі ст. ст. 116, 122, ч. 1 ст. 155, п. 12 розд. Х «Перехідні положення» зазначеного Кодексу дійшов обґрунтованого висновку про перевищення селищною радою повноважень щодо розпорядження землями, які знаходяться за межами населеного пункту, та недійсність такого рішення селищної ради.
Державний акт на право приватної власності на землю видається на підставі рішення органу місцевого самоврядування або органу виконавчої влади, тому вирішення питання про правомірність видачі державного акта безпосередньо залежить від законності рішення, на підставі якого такий акт виданий, і дотримання вимог, передбачених земельним законодавством, зокрема ст. ст. 116, 118 ЗК України (постанова Судової палати у цивільних справах Верховного Суду України від 25 червня 2014 р. у справі № 6-67цс14).
Спори, що виникають із земельних правовідносин
1. З огляду на положення ст. ст. 24 та 25 Закону України від 6 жовтня 1998 р. № 161-XIV «Про оренду землі» припинення орендарем господарської діяльності з безпосереднього цільового використання орендованої земельної ділянки та передача третім особам функцій з її обробітку й оплати орендної плати орендодавцю виходить за межі господарської діяльності, яку може здійснювати орендар без погодження з орендодавцем, і є підставою для розірвання договору оренди земельної ділянки за ст. 32 зазначеного Закону (постанови Судової палати у цивільних справах Верховного Суду України: від 12 лютого 2014 р. у справі № 6-166цс13; від 12 лютого 2014 р. у справі № 6-161цс13; від 19 березня 2014 р. у справі № 6-15цс14; від 16 квітня 2014 р. у справі № 6-18цс14).
2. За змістом ст. ст. 18, 20 Закону України від 6 жовтня 1998 р. № 161-XIV «Про оренду землі» (у редакції, яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин) договір оренди землі підлягає державній реєстрації, якщо такий договір укладений. Після державної реєстрації укладеного договору оренди землі він набирає чинності.
Частиною першою ст. 638 ЦК України передбачено, що договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
Отже, сторони договору, дійшовши згоди щодо істотних умов договору оренди землі, скріплюють його своїми підписами, що і є моментом укладення договору.
Разом із тим цивільні права та обов'язки, на досягнення яких спрямоване волевиявлення сторін договору оренди, набуваються після відповідної державної реєстрації. У момент державної реєстрації набирає чинності (набуває юридичної сили) договір, укладення якого вже відбулося, і така реєстрація не може змінювати моменту укладання договору.
Вирішуючи спір про визнання договору оренди землі недійсним у зв’язку з відсутністю в ньому передбаченої ч. 1 ст. 15 Закону України від 6 жовтня 1998 р. № 161-XIV «Про оренду землі» істотної умови, застосуванню підлягає ст. 15 цього Закону в редакції, яка була чинною на момент укладення договору оренди, а не на момент його державної реєстрації (постанова Судової палати у цивільних справах Верховного Суду України від 19 лютого 2014 р. у справі № 6-162цс13).
3. Відповідно до змісту ст. 20 Земельного кодексу України (далі – ЗК України) надання (передача) земельної ділянки громадянам та юридичним особам відбувається згідно з їх цільовим призначенням.
У разі передачі громадянам у приватну власність земельної ділянки із земель державної чи комунальної власності, межі якої не встановлені в натурі або цільове призначення якої змінюється, обов’язковим є розроблення проекту землеустрою про відведення земельної ділянки.
Порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для визнання недійсними рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування про надання (передачу) земельних ділянок громадянам та юридичним особам, відмови у реєстрації земельної ділянки або визнання реєстрації недійсною (ст. 21 ЗК України) (постанова Судової палати у цивільних справах Верховного Суду України від 14 травня 2014 р. у справі № 6-35цс14).
4. Згідно зі ст. ст. 19, 20 ЗК України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на відповідні категорії, у тому числі: землі житлової та громадської забудови й землі водного фонду, та віднесення їх до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для визнання відповідно до ст. 21 зазначеного Кодексу недійсними рішень про надання земель, угод щодо земельних ділянок, відмови в державній реєстрації земельних ділянок або визнання реєстрації недійсною тощо.
За змістом чч. 1, 2 ст. 3, ст. 4 Водного кодексу України (далі – ВК України), п. «а» ч. 1 ст. 58, ч. 1 ст. 59, ст. 60, ч. 1 ст. 84 ЗК України (у редакціях, які були чинними на час виникнення правовідносин) землі під водними об’єктами, зокрема зайняті поверхневими водами: водотоками (річки, струмки), штучні водойми (водосховища, ставки) і канали; іншими водними об'єктами; підземними водами та джерелами; внутрішніми морськими водами та територіальним морем, як землі зайняті водним фондом України, а також прибережні захисні смуги вздовж річок, морів і навколо озер, водосховищ та інших водойм не могли передаватись у власність громадян, оскільки є землями водного фонду України.
За системним аналізом законодавства на час виникнення правовідносин, згідно з положеннями ст. 88 ВК України, Порядку визначення розмірів і меж водоохоронних зон та режиму ведення господарської діяльності в них, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 травня 1996 р. № 486, Порядку погодження природоохоронними органами матеріалів щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 5 листопада 2004 р. № 434, розмір та межі прибережних захисних смуг встановлювались за проектами землеустрою (термін і зміст за ст. ст. 50 – 54 Закону України від 22 травня 2003 р. № 858-IV «Про землеустрій»), а населених пунктів – відповідно до існуючих на час встановлення конкретних умов забудови. При наданні в користування земельних ділянок навколо зазначених та інших водних об’єктів повинні були врахуватись ці положення щодо меж водоохоронних зон і прибережних захисних смуг, а у разі відсутності землевпорядної документації (документації із землеустрою, проекту землеустрою) та встановлених у натурі (на місцевості) меж щодо прибережних захисних смуг водних об’єктів збереження водних об’єктів повинне бути досягнуте шляхом урахування при розгляді матеріалів про надання цих земельних ділянок нормативних розмірів прибережних захисних смуг, установлених ст. 88 ВК України, та орієнтовних розмірів і меж водоохоронних зон, що визначаються відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 8 травня 1996 р. № 486 «Про затвердження Порядку визначення розмірів і меж водоохоронних зон та режиму ведення господарської діяльності в них» з урахуванням конкретної ситуації (постанова судових палат у цивільних та адміністративних справах Верховного Суду України від 21 травня 2014 р. у справі № 6-16цс14).
5. Згідно зі ст. 126 (у редакції, яка була чинною до 5 березня 2009 р.), ст. ст. 152, 155 ЗК України державні акти на право власності на земельні ділянки є документами, що посвідчують право власності й видавалися на підставі відповідних рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень та цивільно-правових угод.
У спорах, пов'язаних із правом власності на земельні ділянки, недійсними можуть визнаватись як зазначені рішення, угоди на підставі яких видано відповідні державні акти, так і самі акти на право власності на земельні ділянки. Визнання недійсними тільки державних актів на право власності може мати місце у разі їх видання з порушенням вимог закону, усупереч рішенням чи угодам. У цьому разі таке визнання є належним та самостійним способом поновлення порушених прав у судовому порядку (постанова Судової палати у цивільних справах Верховного Суду України від 4 червня 2014 р. у справі № 6-46цс14).
6. Істотні умови договору оренди землі визначені ст. 15 Закону України від 6 жовтня 1998 р. № 161-XIV «Про оренду землі».
Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, та порушення вимог ст. ст. 4 – 6, 11, 17, 19 зазначеного Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.
Ухвалюючи рішення про відмову в задоволенні позову, суди дійшли правильного висновку про те, що спірний договір оренди земельної ділянки містить усі істотні умови, передбачені ст. 15 Закону України від 6 жовтня 1998 р. № 161-XIV «Про оренду землі», тому відсутні підстави для визнання його недійсним (постанова Судової палати у цивільних справах Верховного Суду України від 4 червня 2014 р. у справі № 6-55цс14).
7. Статтями 116, 118 ЗК України визначено підстави й порядок набуття громадянами і юридичними особами права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності.
Установивши факт відсутності на час прийняття селищною радою рішення про надання громадянину земельної ділянки затвердженої у визначеному законом порядку документації, яка б встановлювала межі селища, суд на підставі ст. ст. 116, 122, ч. 1 ст. 155, п. 12 розд. Х «Перехідні положення» зазначеного Кодексу дійшов обґрунтованого висновку про перевищення селищною радою повноважень щодо розпорядження землями, які знаходяться за межами населеного пункту, та недійсність такого рішення селищної ради.
Державний акт на право приватної власності на землю видається на підставі рішення органу місцевого самоврядування або органу виконавчої влади, тому вирішення питання про правомірність видачі державного акта безпосередньо залежить від законності рішення, на підставі якого такий акт виданий, і дотримання вимог, передбачених земельним законодавством, зокрема ст. ст. 116, 118 ЗК України (постанова Судової палати у цивільних справах Верховного Суду України від 25 червня 2014 р. у справі № 6-67цс14).
solim