
Загальна кількість зареєстрованих правовстановлюючих документів та змін до них, за даними Державного реєстру земель з 01.01.2004 до 31.12.2012, складає по управлінню 89000 шт.
Весь об’єм зазначених відомостей з Державного реєстру земель перенесено до Державного земельного кадастру, але програмним забезпеченням не передбачено автоматичного відкриття Поземельних книг. На думку реєстраторів, неможливість автоматичного відкриття ПК пов’язана з тим, що якість внесених файлів вимагає перевірки та корегування 100% файлів. Для виправлення зазначеної ситуації необхідна значна кількість часу, а саме:
1). По державних актах на право власності фізичних осіб основні витрати часу (%) приходяться на:
- корегування опису меж: 70% «перекручені» суміжники; 30% відсутні суміжники;
- формування обмежень по всіх ділянках, зареєстрованих у 2011 та 2012 роках;
- перевірку та корегування відомостей на предмет наявності переходу права (актуальність відомостей щодо власника, актуальність дати реєстрації земельної ділянки) 7%;
- перевірку повторної видачі державного акту в зв’язку із виявленими помилками у попередньому (відомості щодо дати реєстрації земельної ділянки) 5%;
- внесення додаткових відомостей про співвласників (у випадках реєстрації прав співвласників на ділянки у різні роки) 15%;
- внесення назви садівницьких товариств 80%;
- внесення відомостей про підставу набуття права власності 2011, 2012 рр.100%;
- внесення відомостей про державний акт 2011, 2012 рр.100%;
2). По договорах оренди землі основні витрати часу приходяться на:
- корегування відомостей про реєстрацію договору оренди землі (у файлах внесенні відомості про додаткові угоди, відсутні відомості про реєстрацію договорів – для визначення дати реєстрації земельної ділянки) 85 %;
- виправлення коду ЄДРПОУ щодо орендодавця 100%;
- внесення відомостей про місце розташування орендаря 100%;
- виправлення відомостей щодо категорії, цільового призначення, виду викорис-тання, угідь майже 100%;
- корегування опису меж: 70% «перекручені» суміжники, не вірні напрямки суміжників;
- визначення актуального орендаря за паперовими носіями, власними базами, архівними матеріалами в зв’язку із наявними у НКС відомостями, внесеними до НКС адміністратором, про всіх орендарів, в тому числі по яких договори припинені або діють паралельно.
Незважаючи на це, окремим дорученням від 11.01.2016 № 6/3-16-0.212 Держгеокадастру вимагається відкриття ПК у строки, які не можуть бути дотримані, в зв’язку з нереальним обсягом такої роботи, яка впродовж 15 (!) років виконувалась сумісно органами Держкомзему та центром ДЗК.
Крім того, виконання даного доручення призводить до порушення строків виконання інших обов’язків реєстраторів (реєстрації земельних ділянок, надання витягів з ДЗК та іншої поточної роботи), що в свою чергу, тягне відповідальність згідно з Кодексом України про адміністративні правопорушення у вигляді штрафів.
Так, ст. 53-2, а саме перекручення даних державного земельного кадастру тягне за собою накладення штрафу від п'яти до двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, ст. 53-6, а саме порушення встановлених законом строків внесення відомостей до Державного земельного кадастру (реєстрації ділянок), надання таких відомостей тягне за собою накладення штрафу на державних кадастрових реєстраторів від двадцяти до п'ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
В зв’язку з тиском з боку Держгеокадастру та погрози запровадження санкцій, в т.ч. звільнення, або застосування штрафних санкцій в рамках адмінвідповідальності, реєстратори вимушені відкривати ПК без приведення у відповідність до документації та правовстановлюючих документів відомостей у файлах.
Це, в свою чергу, в подальшому, під час здійснення нотаріальних дій, коли витяги з Державного земельного кадастру про земельну ділянку будуть надаватись нотаріусами за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру, може призвести до масових зауважень, скарг щодо наявних відомостей у Державному земельному кадастрі, звернень до суду, пов*язаних із використанням помилкових відомостей ДЗК.
Відповідно п.2 та п.3 до ст.39 ЗУ «Про Державний земельний кадастр» дії або бездіяльність Державного кадастрового реєстратора можуть бути оскаржені до суду в порядку, встановленому законом та шкода, заподіяна Державним кадастровим реєстратором фізичним чи юридичним особам під час виконання своїх обов'язків, підлягає відшкодуванню за рахунок держави у порядку, встановленому законом.
Зважаючи на викладене, реєстратори знимають з себе відповідальність за якість відомостей про земельні ділянки, на які відкриваються ПК за окремим дорученням з 16.03.2016. Виявлені помилки та невідповідності усуватимуться по мірі звернень зацікавлених осіб щодо виявлених помилок.