ппзкб писав: ↑16 листопада 2017 10:32Поділ чистих ділянок чи з нерухомістю? Ми теж не мало переробили, але почав перебирати в памяті і або діли на ділянки з будівлями, або якщо лишалась вільна ділянка, то відходила назад до ОМС. А щоб поділити чисту ділянку і лишити в оренді всі частини щось і не пригадаю. Дійсно, як їх потім зареєструвати?
Власне, саме це і становить одну з базових дилем. Прикладів поділу земельних ділянок з розміщеними капітальними будівлями або під будівництво - вдосталь, навіть в Інтернеті знайти зразок не становить проблему. У той же час не змогли знайти ЖОДНОГО прикладу поділу ділянки з будь-яким іншим цільовим призначенням.
Фактичне збереження права оренди на земельну ділянку після її поділу (тобто де-юре - на декілька земельних ділянок) з ц/п "під забудову" вирішується шляхом прийняття відповідною радою рішення про залишення у якості предмета договору оренди частини старої ділянки, тобто однієї з новосформованих ділянок, з одночасним формулюванням в окремому пункті рішення про ПЕРЕДАЧУ іншої (інших) новосформованих ділянок в оренду. Таким чином, одночасно з рішенням про поділ рада фактично приймає і рішення про надання в оренду цих нових ділянок, зазначаючи про це окремо. І дійсно, як зазначив
ппзкб, у випадку, коли орендар після поділу не має зацікавленості в інших ділянках, рада навпаки, приймає рішення про їх повернення (передачу і т.п.) не користь територіальної громади (в особі ОМС). Водночас, у цих випадках слід врахувати, що прописуючи окремим пунктом в рішенні передачу в оренду нових ділянок, ради керуються особливими нормами щодо порядку надання земельної ділянки власникам будівель чи ін. нерухомості, що розміщена НА землі. На них не розповсюджується імператив щодо аукціону і вони мають переважне право отримати цю землю. Таким чином, процедура нібито не порушується.
У той же час щодо ділянок з іншим цільовим призначенням просто прописати окремим пунктом в рішенні надання в оренду нових ділянок вбачається неможливим з огляду на явне порушення процедури (аукціон).
Наразі на перший план виходить саме питання щодо того, чи взагалі законно поділити ділянку та залишити за собою право оренди на новоутворені землі БЕЗ прийняття радою рішень про їх надання відповідно до процедури. З одного боку, в законодавстві не існує жодної прямої та буквальної заборони, а положення ч.12 ст.186 ЗК України можна навіть трактувати як прямий дозвіл (якщо під землекористувачем розуміти орендаря).
З іншого, як дійсно зазначила
potapova_anna, виникає питання щодо долі існуючого договору оренди, адже дійсно, істотна умова договору у первісному вигляді вибуває.
Таким чином, підсумую ті основні питання, які постають, і у вирішенні яких прошу допомогти усіх небайдужих:
1. Чи законно ділити ділянку на декілька нових та залишати їх в своїй оренді на підставі раніше укладеного договору лише опосередкувавши такий поділ відповідним рішенням ради та додатковою угодою?
2. Чи відповідатиме закону додаткова угода, якою до чинного договору оренди вноситиметься поправка щодо предмета договору, стосовно якого буде зазначатись не один старий кадастровий номер, а декілька нових, сформованих на його основі?
3. Юрист міськради стверджує, що після поділу рада набуває право розпорядника щодо нових об'єктів - земельних ділянок, які сформовано за результатами поділу і яким присвоєно окремі кадастрові номери. Відтак, з огляду на те, що ці новосформовані об'єкти нерухомості раніше не існували, питання щодо надання їх в оренду раніше також не вирішувалось, а отже передати їх в оренду можна лише за результатами проходження відповідної процедури (аукціону). У випадку передачі в оренду таких об'єктів (земельних ділянок) лише на підставі рішення ради про надання дозволу на поділ та відповідної додаткової угоди без проведення аукціону - буде порушено процедуру, що тягне обов'язкове поверненя землі в розпорядження ради. Чи має така позиція обгрунтування?
4. За результатами поділу земельної ділянки старий кадастровий номер зникає ("погашається"). Чи слід це трактувати як вибуття (знищення) ПРЕДМЕТА договору (ОБ'ЄКТА оренди), а, отже, і припинення дії основного договору оренди?
5. У випадку, якщо поділ земельної ділянки таки буде здійснено, після чого буде укладено додаткову угоду, якою внесуться зміну до предмета (об'єкта оренди), однак контролюючі органи оскаржать таке рішення (додаткову угоду) і суд стане на їхню сторону та визнає дії незаконним, а додаткову угоду недійсної - які наслідки цього? Чи вважатиметься поділ незаконним? І що в цьому разі робити - повертати старий кадастровий номер та "погашати" записи щодо нових ділянок? Наскільки розумію, з технічної точки зору зробити це в кадастрі неможливо. Якщо додаткову угоду визнають недійсною - яка доля основного договору оренди? Чи буде можливим повернутись у попереднє становище з єдиним об'єктом оренди - цілою земельною ділянкою? Або ж після поділу, який визнають незаконним, поновити дію первісного договору оренди буде також неможливим, і земля просто повернеться в розпорядження ради?
6. Взагалі цікавить ось ця "гра" з кадастровим номером - істотною умовою? Чи дійсно вона виключає будь-яку можливість опосередкувати поділ землі додатковою угодою?
7. Які наслідки незаконного поділу земельної ділянки загалом? Чи існує практична можливість повернути ділянку в первісний, неподілений стан зі старим кадастровим номером після того, коли здійснено поділ та відповідним новоутвореним ділянкам також присвоєно відповідні кадастрові номери?
potapova_anna писав: ↑16 листопада 2017 10:19читала юридичну практику з цього приводу. Юристи кажуть, що договір оренди у такому випадку припине свою дію, т.я. істотною умовою договору оренди є кадастровий номер з.д., а він у вас буде змінений на 5 кадастрових номерів.
- дуже цікавить, що саме Ви читали з цього приводу?
Буду надзвичайно вдячний за будь-яке посилання на судову практику, типові рішення ОМС та угоди щодо новоутворених ділянок, публікації в наукових та профільних виданнях чи бодай просту статтю з сайту, в якій розкривається проблематика цього питання.