Головне управління направило по відділам листи: "На виконання рішення колегії Держкомзему від 03.09.2010 р. №5/5 надсилаємо копії наказів про питання ліцензування робіт із землеустрою, землеоціночних робіт, якими анульовано ліцензії на проведення землевпорядних та землеоціночних робіт у 2010 році, з метою недопущення здійснення суб'єктами господарювання діяльності після анулювання ліцензії".Nat писав:Якщо договора укладено до скасування ліцензії - нічого трагічного не бачу. Слід просто завершити роботу.
Re: Отримання ліцензії
Правила форуму
Будьте уважними! Перед створенням теми перечитайте Правила форуму і ще раз перевірте, чи дана тема не існує. Теми, які дублюють інші, видаляються без попередження! Повідомлення, які містять не прихований адрес E-mail, видаляються без попередження!
Будьте уважними! Перед створенням теми перечитайте Правила форуму і ще раз перевірте, чи дана тема не існує. Теми, які дублюють інші, видаляються без попередження! Повідомлення, які містять не прихований адрес E-mail, видаляються без попередження!
Re: Отримання ліцензії
- Nat
- Спец
- Повідомлень: 1120
- З нами з: 10 грудня 2007 16:16
- Репутація: 3
- Область: Дніпропетровська
- Місце роботи: Інше
Re: Отримання ліцензії
Правильно - після анулювання ліцензіі роботу брати не можна. А по старим договорам закрити акти до дати ануляції.Katze писав:... з метою недопущення здійснення суб'єктами господарювання діяльності після анулювання ліцензії".
Re: Отримання ліцензії
Сьгодні отримав "листа щастя", відмовили у звязку з відсутністю документів які я точно подавав, як вам таке, панове?
-
- Спец
- Повідомлень: 787
- З нами з: 01 червня 2008 21:44
- Репутація: 30
- Область: Житомирська
- Місце роботи: Інше
Re: Отримання ліцензії
1980usr писав:Сьгодні отримав "листа щастя", відмовили у звязку з відсутністю документів які я точно подавав, як вам таке, панове?
А в описе этот документ был ???
Опись документов должна бить в 2 экземплярах.
Додано через 4 хвилини 31 секунду:
http://www.dkrp.gov.ua/control/uk/publish/article ... 276?art_id=162122&cat_id=33037
Цитата:
У 2009 році експертно-апеляційною радою розглянуто 383 скарги суб’єктів господарювання на скасування рішення органів ліцензування, які були прийняті з порушенням законодавства у сфері ліцензування.
У ході розгляду таких скарг виявлено 218 незаконних рішень, що становить 56,9% від загальної кількості скарг, що розглядалися.
А щодо окремих органів ліцензування, то майже усі відповідні рішення прийняті з порушенням законодавства, а саме:
Держлікінспекція – 91,7% рішень прийняті з порушенням;
Держкомзем – 100% рішень прийняті з порушенням.
У 2010 році зберігається така ж тенденція з майже такими ж показниками. Особливо насторожують показники прийняття рішень Держлікінспекції та Держкомзему, а саме – майже кожне їх рішення прийняте з порушенням законодавства у сфері ліцензування.
Re: Отримання ліцензії
Кто знает, создана ли новая комиссия по выдаче лицензий или нет?
Если создана, то когда будет ближайшая комиссия по лицензиям?
Если создана, то когда будет ближайшая комиссия по лицензиям?
Востаннє редагувалось 30 травня 2013 13:48 користувачем irka, всього редагувалось 4 разів.
Причина: Перечитайте п. 1.4. Правил форуму і не забувайте користуватися розділовими знаками.
Причина: Перечитайте п. 1.4. Правил форуму і не забувайте користуватися розділовими знаками.
- DeNos
- Спец
- Повідомлень: 156
- З нами з: 19 травня 2008 22:12
- Репутація: 0
- Область: Миколаївська
- Місце роботи: Приватні проектні організації
Re: Отримання ліцензії
sofiua, перешліть будь-ласка і мені на l-------
Востаннє редагувалось 20 жовтня 2010 09:27 користувачем DeNos, всього редагувалось 1 раз.
Re: Отримання ліцензії
Люди что с комиссией?
Re: Отримання ліцензії
Мене, коли забрали ліцензію за 14 днів, не кликали нікуда. Я не ховався. Чого така несправедливисть? UshasAdmin писав:На підставі акта, складеного комісією про виявлення недостовірних відомостей у документах, поданих суб’єктом господарювання для отримання ліцензії, Держкомзем направив запрошення уповноваженому представнику ТОВ прибути на засідання Комісії з питань ліцензування робіт із землеустрою, землеоціночних робіт Держкомзему. Та він не з’явився.
Востаннє редагувалось 16 жовтня 2010 11:30 користувачем Землемір, всього редагувалось 5 разів.
Причина: тому що нехтуєте п. 1.4. правил форуму ;)
Причина: тому що нехтуєте п. 1.4. правил форуму ;)
- DeNos
- Спец
- Повідомлень: 156
- З нами з: 19 травня 2008 22:12
- Репутація: 0
- Область: Миколаївська
- Місце роботи: Приватні проектні організації
Re: Отримання ліцензії
Відправив в п'ятницю весь "талмуд" документів поштою, цінним листом з описом. Хоча в ліцензійних умовах написано що документи подаються особисто, або через уповноваженого представника. Хтось відсилав документи поштою? і чи їх розглядали?
І чи взагалі зараз розглядають документи?
І чи взагалі зараз розглядають документи?
Востаннє редагувалось 30 травня 2013 13:48 користувачем DeNos, всього редагувалось 4 разів.
Причина: ...
Причина: ...
Re: Отримання ліцензії
DeNos скинь повний пакет я тоже хочу подати на відкриття нової NoNo
- DeNos
- Спец
- Повідомлень: 156
- З нами з: 19 травня 2008 22:12
- Репутація: 0
- Область: Миколаївська
- Місце роботи: Приватні проектні організації
Re: Отримання ліцензії
Землемір писав:DeNos скинь повний пакет я тоже хочу подати на відкриття нової NoNo
Не по темі
Скину в понеділок з роботи.
Re: Отримання ліцензії
DeNos писав:Хтось відсилав документи поштою?
Все восемь месяцев отсылала почтой (курьерская доставка "Укрпошта"). Лицензию получила!
Re: Отримання ліцензії
Что с комисией? кто знает?
Re: Отримання ліцензії
Мне пришло письмо, где написано,что мое заявление рассмотрено, но так как новую комиссию не утвердили, то заявление еще раз рассмотрят когда ее утвердят!!! kartka!!!
-
- Спец
- Повідомлень: 787
- З нами з: 01 червня 2008 21:44
- Репутація: 30
- Область: Житомирська
- Місце роботи: Інше
Re: Отримання ліцензії
Скасуванню наказу Держкомзему про затвердження Ліцензійних умов дано хід
27.10.2010
Вчора, 26 жовтня, до Земельної спілки України надійшов витяг з протоколу засідання Експертно-апеляційної ради при Державному комітеті України з питань регуляторної політики та підприємництва від 03.09.2010 р.
Нагадаємо, що на цьому засіданні розглядалась скарга Земельної спілки України щодо невідповідності законодавству у регуляторній сфері Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт, затверджених наказом Держкомзему від 05.08.2009 р. № 423.
У витягу з протоколу засідання Експертно-апеляційної Ради при Держкомпідприємництва детально викладено обставини справи та хід розгляду питання.
Згідно з протоколом, Експертно-апеляційна рад встановила, що 13 пунктів Ліцензійних умов визначені з порушенням Земельного кодексу України, Законів України «Про землеустрій», «Про оцінку земель», «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень», «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», «Про ліцензування певних видів господарської діяльності», «Про захист економічної конкуренції» і не відповідають визначеному законом поняттю «ліцензійні умови». На цій підставі Експертно-апеляційна рад задовольнила скаргу Земельної спілки України щодо скасування наказу Держкомзему від 05.08.2009 р. № 423 та рекомендувала Держкомпідприємництва видати відповідні розпорядження про усунення органом ліцензування виявлених порушень та приведення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт у відповідність до чинного законодавства.
Таким чином, хоч із значною затримкою (на підготовку протоколу засідання Експертно-апеляційної ради апарату Держкомпідприємництва знадобилось півтора місяця) процедура скасування неправомірного наказу Держкомзему від 05.08.2009 р. № 423 розпочалась. Згідно із встановленими нормами, Держкомпідприємництва протягом трьох робочих днів повинен прийняти рішення та направити до органу ліцензування (Держкомзему) розпорядження про усунення порушень. Держкомзем протягом десяти робочих днів з дати отримання розпорядження про усунення порушень законодавства у сфері ліцензування зобов'язаний повідомити Держкомпідприємництва про його виконання та подати підтверджуючі документи.
Земельна спілка України
Додано через 1 день 19 годин 40 хвилин 16 секунд:
Госкомзем подготовил проект изменений в Лицензионные условия
29.10.2010
27.10.2010
Вчора, 26 жовтня, до Земельної спілки України надійшов витяг з протоколу засідання Експертно-апеляційної ради при Державному комітеті України з питань регуляторної політики та підприємництва від 03.09.2010 р.
Нагадаємо, що на цьому засіданні розглядалась скарга Земельної спілки України щодо невідповідності законодавству у регуляторній сфері Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт, затверджених наказом Держкомзему від 05.08.2009 р. № 423.
У витягу з протоколу засідання Експертно-апеляційної Ради при Держкомпідприємництва детально викладено обставини справи та хід розгляду питання.
Згідно з протоколом, Експертно-апеляційна рад встановила, що 13 пунктів Ліцензійних умов визначені з порушенням Земельного кодексу України, Законів України «Про землеустрій», «Про оцінку земель», «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень», «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», «Про ліцензування певних видів господарської діяльності», «Про захист економічної конкуренції» і не відповідають визначеному законом поняттю «ліцензійні умови». На цій підставі Експертно-апеляційна рад задовольнила скаргу Земельної спілки України щодо скасування наказу Держкомзему від 05.08.2009 р. № 423 та рекомендувала Держкомпідприємництва видати відповідні розпорядження про усунення органом ліцензування виявлених порушень та приведення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт у відповідність до чинного законодавства.
Таким чином, хоч із значною затримкою (на підготовку протоколу засідання Експертно-апеляційної ради апарату Держкомпідприємництва знадобилось півтора місяця) процедура скасування неправомірного наказу Держкомзему від 05.08.2009 р. № 423 розпочалась. Згідно із встановленими нормами, Держкомпідприємництва протягом трьох робочих днів повинен прийняти рішення та направити до органу ліцензування (Держкомзему) розпорядження про усунення порушень. Держкомзем протягом десяти робочих днів з дати отримання розпорядження про усунення порушень законодавства у сфері ліцензування зобов'язаний повідомити Держкомпідприємництва про його виконання та подати підтверджуючі документи.
Земельна спілка України
Додано через 1 день 19 годин 40 хвилин 16 секунд:
Госкомзем подготовил проект изменений в Лицензионные условия
29.10.2010
Spoiler
Государственный комитет Украины по земельным ресурсам 28 октября опубликовал для обсуждения проект изменений в Лицензионные условия осуществления хозяйственной деятельности по проведению землеустроительных, землеоценочных работ.
Предложения и замечания к проекту документа принимаются до 25 ноября 2010 г. в письмах по адресу 03680, г. Киев, ул. Народного ополчения, 3 или по адресу электронной почты expertiza_2009 @ ukr.net
Земельный союз Украины, как инициатор пересмотра действующих Лицензионных условий, тщательно проанализирует предлагаемые Госкомземом изменения и подготовит свои замечания и предложения.
Также Земельный союз Украины предлагает всем землеустроительным предприятиям, профессиональным объединениям и общественным организациям, работающим в сфере земельных отношений, принять активное участие в обсуждении проекта изменений в Лицензионные условия осуществления хозяйственной деятельности по проведению землеустроительных, землеоценочных работ.
Замечания и предложения к проекту документа просим направлять по адресу электронной почты koshyl@zsu.org.ua
Все замечания и предложения к проекту изменений в Лицензионные условия, которые поступят в Земельный союз Украины, будут систематизированы и представлены в ходе обсуждения в Общественном совете при Госкомземе, Общественной коллегии при Госкомпредпринимательства и в Совете предпринимателей при Кабинете Министров Украины, в состав которых входят представители Земельного союза Украины.
Земельный союз Украины
Аналіз регуляторного впливу
проекту наказу Держкомзему «Про затвердження змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт»
8. Показники результативності акта.
Показниками результативності запропонованого акта є:
- скорочення кількості видів робіт із землеустрою, які можуть виконувати суб’єкти господарювання на підставі ліцензії на проведення робіт із землеустрою;
- спрощення кваліфікаційних, організаційних та технологічних вимог до ліцензіатів.
Предложения и замечания к проекту документа принимаются до 25 ноября 2010 г. в письмах по адресу 03680, г. Киев, ул. Народного ополчения, 3 или по адресу электронной почты expertiza_2009 @ ukr.net
Земельный союз Украины, как инициатор пересмотра действующих Лицензионных условий, тщательно проанализирует предлагаемые Госкомземом изменения и подготовит свои замечания и предложения.
Также Земельный союз Украины предлагает всем землеустроительным предприятиям, профессиональным объединениям и общественным организациям, работающим в сфере земельных отношений, принять активное участие в обсуждении проекта изменений в Лицензионные условия осуществления хозяйственной деятельности по проведению землеустроительных, землеоценочных работ.
Замечания и предложения к проекту документа просим направлять по адресу электронной почты koshyl@zsu.org.ua
Все замечания и предложения к проекту изменений в Лицензионные условия, которые поступят в Земельный союз Украины, будут систематизированы и представлены в ходе обсуждения в Общественном совете при Госкомземе, Общественной коллегии при Госкомпредпринимательства и в Совете предпринимателей при Кабинете Министров Украины, в состав которых входят представители Земельного союза Украины.
Земельный союз Украины
Аналіз регуляторного впливу
проекту наказу Держкомзему «Про затвердження змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт»
8. Показники результативності акта.
Показниками результативності запропонованого акта є:
- скорочення кількості видів робіт із землеустрою, які можуть виконувати суб’єкти господарювання на підставі ліцензії на проведення робіт із землеустрою;
- спрощення кваліфікаційних, організаційних та технологічних вимог до ліцензіатів.
-
- Вже не початківець
- Повідомлень: 23
- З нами з: 01 листопада 2010 13:03
- Репутація: 0
- Область: Волинська
Re: Отримання ліцензії
Доброго дня. Якщо можна і мені скиньте цей "талмуд"DeNos писав:Відправив в п'ятницю весь "талмуд" документів поштою, цінним листом з описом. Хоча в ліцензійних умовах написано що документи подаються особисто, або через уповноваженого представника. Хтось відсилав документи поштою? і чи їх розглядали?
- ukrzem
- Молоденький(ка)
- Повідомлень: 11
- З нами з: 06 січня 2008 23:19
- Репутація: 0
- Область: Черкаська
- Місце роботи: Приватні проектні організації
Re: Отримання ліцензії
Первоначально я завезла документы сама, потом они были рассмотрены и мне прислали письмо, что не заверено нотариально свидетельство о державной регистрации предпринимателя. Я заверила и отослала почтой. Мне пришел ответ, что документы приняты. но поскольку руководство поменялось и как только будет постоянный состав комиссии, документы будут рассмотрены и принято ришение.
-
- Повідомлень: 8
- З нами з: 07 травня 2009 08:56
- Репутація: -4
Re: Отримання ліцензії
ну хоть щось радуєvovaz писав:проекту наказу Держкомзему «Про затвердження змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт»
- dexter3000
- Спец
- Повідомлень: 1353
- З нами з: 29 серпня 2007 17:38
- Репутація: 10
- Область: м.Київ
- Місце роботи: Не маю відношення до землевпорядкування
Re: Отримання ліцензії
Spoiler
У вас недостатньо прав для перегляду приєднаних до цього повідомлення файлів.
Re: Отримання ліцензії
Зауваження Земельної спілки України щодо проекту наказу Держкомзему «Про затвердження змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт»Олена1aгенство2 писав: ну хоть щось радує
Spoiler
5.11.2010
Асоціація «Земельна спілка України» проаналізувала запропонований Держкомземом проект наказу «Про затвердження змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт».
Нагадаємо, що діючі Ліцензійні умови, які затверджено наказом Держкомзему від 05.08.2009 р., викликали протести професійного співтовариства землевпорядників, оскільки грубо порушують чинне законодавство, створюють нові корупційні ризики і, фактично, спрямовані на ліквідацію приватного сектору землевпорядної галузі. Крім того, Ліцензійні умови звужують права та свободи громадян, не відповідають засадам державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності, а також невиправдано обмежують економічну конкуренцію на користь одного господарюючого суб’єкту.
Внаслідок непродуманих і неправомірних регуляторних дій Держкомзему кількість суб’єктів господарювання, які виконують землевпорядні та землеоціночні роботи, з часу прийняття нових ліцензійних умов різко скоротилась більш, ніж на третину – із 3,5 тисяч до 2,3 тисяч. Нині непоодинокими стають випадки, коли в адміністративному районі немає жодної землевпорядної або землеоціночної організації, а громадяни позбавлені належного доступу до відповідних послуг, які мають критичне значення при наданні земельних ділянок та оформленні прав на них, проведенні цивільно-правових операцій із земельними ділянками, продажу земельних ділянок державної та комунальної власності, оподаткуванні нерухомого майна тощо.
За результатами розгляду скарги Асоціації «Земельна спілка України» Експертно-апеляційною радою Держкомпідприємництва (витяг з протоколу № 5 від 03.09.2010 р., рішення № 29) рада встановила, що пункти 1.15, 1.17, 1.19, 1.20, 1.21, 2.1, 3.1.1, 3.1.2, 3.2, 3.3.1, 3.3.2, 4.1.2, 4.2.2 Ліцензійних умов визначені з порушенням Законів України «Про землеустрій», «Про оцінку земель», «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень», «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», «Про ліцензування певних видів господарської діяльності», «Про захист економічної конкуренції», Земельного кодексу України і не відповідають визначеному законом поняттю «ліцензійні умови».
Експертно-апеляційна рада при Держкомпідприємництва задовольнила скаргу Земельної спілки України, як представника суб'єктів господарювання, на наказ Держкомзему від 05.08.2009 № 423 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт» на підставі невідповідності пунктів 1.15, 1.17, 1.19, 1.20, 1.21, 2.1, 3.1.1, 3.1.2, 3.2, 3.3.1, 3.3.2, 4.1.2, 4.2.2 Ліцензійних умов Законам України «Про землеустрій», «Про оцінку земель», «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень», «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», «Про ліцензування певних видів господарської діяльності», «Про захист економічної конкуренції», Земельного кодексу України.
Рада рекомендувала Держкомпідприємництва видати відповідні розпорядження про усунення органом ліцензування порушень законодавства у сфері ліцензування та приведення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт у відповідність до чинного законодавства України. Рішення було прийняте одноголосно.
Тим часом, Держкомзем розробив та у вересні цього року обнародував для обговорення проект наказу про внесення змін до діючих Ліцензійних умов.
Земельна спілка України зазначає, що у представленому проекті Держкомземом не враховано рішення Експертно-апеляційної ради Держкомпідприємництва від 03.09.2010 р. щодо невідповідності пунктів 1.15, 1.17, 1.19, 1.20, 1.21, 2.1, 3.1.1, 3.1.2, 3.2, 3.3.1, 3.3.2, 4.1.2, 4.2.2 Ліцензійних чинному законодавству України.
Крім того, Земельна спілка України звертає увагу на такі норми запропонованого проекту наказу:
Текст проекту:
2. Пункт 1.15. розділу І Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт, викласти в такій редакції:
«1.15. Ліцензіат згідно з Законом України "Про державну експертизу землевпорядної документації" (1808-15) має подавати до Держкомзему (територіальним органам Держкомзему в областях, містах Києві та Севастополі, Рескомзему Автономної республіки Крим) документацію із землеустрою та звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок для проведення обов'язкової, вибіркової та добровільної форм державної експертизи.»
Зміст зауважень:
Слова «згідно з Законом України "Про державну експертизу землевпорядної документації" (1808-15)» доцільно замінити словами «у випадках, визначених Законом України "Про державну експертизу землевпорядної документації"».
Текст проекту:
4. Пункт 2.1. розділу ІІ Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт, викласти в такій редакції:
«2.1. За ліцензією на проведення робіт із землеустрою можуть здійснюватись такі види робіт із землеустрою:
1) розроблення загальнодержавної і регіональних (республіканських) програм використання та охорони земель;
2) розроблення схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних утворень, землеволодінь і землекористувань;
3) розроблення проектів землеустрою;
4) розроблення робочих проектів землеустрою;
5) розроблення технічної документації із землеустрою;
6) розроблення спеціальних тематичних карт і атласів стану земель та їх використання;
7) розроблення технічної документації з оцінки земель;
8 ) проведення ґрунтових, геоботанічних та інших обстежень земель при здійсненні землеустрою;
9) проведення інвентаризації земель при здійсненні землеустрою.»
Зміст зауважень:
Ліцензування проведення робіт із землеустрою не повинно містити вимог, що стосуються виконання усіх видів топографо-геодезичних, картографічних робіт, адже, згідно пункту 44 статті 9 Закону України від 01.06.2000 № 1775-III «Про ліцензування певних видів господарської діяльності», вони ліцензуються окремо від проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт та земельних торгів.
Зважаючи на те, що за результатами проведення ґрунтових, геоботанічних та інших обстежень земель безпосередньо не створюється документація із землеустрою, а лише готується вихідна інформація для проектування, зазначені роботи не можна виділяти як окремі види робіт, що підлягають ліцензуванню.
Згідно статті 35 Закону України від 22.05.2003 № 858-IV «Про землеустрій» інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об'єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування. Таким чином, інвентаризація земель за своє суттю передбачає перевірку відповідності фактичного використання земель вимогам раніше створеної документації із землеустрою. Результатом інвентаризації є відповідні процесуальні дії, що стосуються державного та самоврядного контролю за використанням та охороною земель. Таким чином, виділення інвентаризації земель у окремий від робіт із землеустрою не має під собою логічних підстав.
Зважаючи на вищевикладене, пропонуємо структурувати ліцензовані види діяльності, згідно вимог Закону України від 22.05.2003 № 858-IV «Про землеустрій», у такий спосіб:
1) розроблення документації із землеустрою на загальнодержавному та регіональному рівнях (крім топографо-геодезичних та картографічних робіт);
2) розроблення документації із землеустрою на місцевому рівні (крім розроблення технічної документації із землеустрою, а також топографо-геодезичних та картографічних робіт);
3) розроблення технічної документації із землеустрою (крім топографо-геодезичних та картографічних робіт);
4) розроблення технічної документації з оцінки земель.
Текст проекту:
5. Абзац перший пункту 3.1.1. розділу ІІІ Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт, викласти в такій редакції:
«наявність у власності або у користуванні ліцензіата геодезичного обладнання (високоточного або точного електронного тахеометра, іншого вимірювального приладу), обчислювальної, розмножувальної техніки, необхідного для провадження виробничого процесу програмного забезпечення;».
Зміст зауважень:
Геодезичне обладнання не використовується у процесі проведення землеустрою, адже роботи із землеустрою та землеоціночні роботи мають інжинірингове спрямування (проектно-конструкторське, розрахунково-аналітичне), включають підготовку техніко-економічних обґрунтувань проектів, юридичне забезпечення, вироблення рекомендацій у сфері організації виробництва та управління землекористуванням тощо. Топографо-геодезичні та картографічні роботи за своїм змістом та створюваною продукцією відносяться до робіт вишукувального характеру, а ліцензування топографо-геодезичних і картографічних робіт здійснюється за окремими ліцензійними умовами (наказ Держкомпідприємництва та Мінекоресурсів України від 12.02.2001 № 24/43).
Крім того, відповідно до статті 10 Закону України від 23.12.1998 № 353-XIV «Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність» під час здійснення топографо-геодезичних, картографічних робіт повинно забезпечуватися, серед іншого, додержання вимог існуючих стандартів та нормативно-технічних документів.
Метрологічне забезпечення топографо-геодезичної і картографічної діяльності включає систему стандартів, еталонів, технічних умов, які є обов'язковими для виконання і визначають терміни і назви в цій галузі, режим використання приладів під час геодезичних спостережень, методів контролю за якістю геодезичних вимірювань, інші питання, пов'язані з топографо-геодезичною та картографічною діяльністю (стаття 17 згаданого Закону України). Таким чином, на сьогодні державою застосовується два засоби державного регулювання цього виду діяльності: ліцензування та стандартизація. Під час здійснення топографо-геодезичних, картографічних робіт має забезпечуватися, серед іншого, додержання вимог стандартів, а отже результати цих робіт можуть бути представлені на ринку тільки у разі їх відповідності державним стандартам. За таких умов, включення вимог щодо наявності геодезичного обладнання у суб’єктів господарювання, що виконують роботи із землеустрою, є явно невиправданим та неадекватним.
Текст проекту:
6. Абзац перший та другий пункту 3.1.2. розділу ІІІ Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт, викласти в такій редакції:
«наявність у складі ліцензіата спеціаліста (за основним місцем роботи), який закінчив вищий навчальний заклад за спеціальністю «землевпорядкування» або «землевпорядкування та кадастр» за освітньо-кваліфікаційним рівнем спеціаліст, магістр та має стаж роботи за спеціальністю не менше ніж три роки;
призначення цього спеціаліста в організації відповідальним за дотримання вимог законодавства при виконанні робіт із землеустрою.»
Зміст зауважень:
Вимоги щодо наявності фахівців із землевпорядною освітою мають бути приведені у відповідність до найменуваннь спеціальності згідно постанови Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 № 787 «Про затвердження переліку спеціальностей, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих навчальних закладах за освітньо-кваліфікаційними рівнями спеціаліста і магістра», а також враховувати вимоги постанови Кабінету Міністрів України від 24.05.1997 № 507 «Про перелік напрямів та спеціальностей, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих навчальних закладах за відповідними освітньо-кваліфікаційними рівнями» (щодо фахівців, що були підготовлені до 2010 року).
Слова «відповідальним за дотримання вимог законодавства при виконанні робіт із землеустрою» слід замінити словами «відповідальним за дотримання земельного законодавства, стандартів, норм і правил при виконанні робіт із землеустрою», адже інженер-землевпорядник, приміром, не повинен нести відповідальність за ті аспекти виконання робіт із землеустрою, що не відносяться до землевпорядного проектування (фінансові, організаційно-господарські тощо) і за які має нести відповідальність керівництво суб’єкту господарювання.
Текст проекту:
8. Пункт 3.2. розділу ІІІ Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт, викласти в такій редакції:
«3.2. У разі виконання ліцензіатами окремих видів робіт із землеустрою та розробки документації із землеустрою, встановлюються додаткові кваліфікаційні вимоги, пов’язані із необхідністю залучення за трудовою угодою до виконання окремих видів робіт або розробки документації, таких спеціалістів.
Зміст зауважень:
Вимоги щодо залучення додаткових спеціалістів, крім фахівців із землеустрою, явно неадекватні, оскільки зміст вищої освіти передбачає одержання спеціальних знань стосовно розроблення документації із землеустрою та оцінки земель лише у фахівців, що закінчили вищі землевпорядні навчальні заклади та одержали кваліфікацію «Землеустрій та кадастр», а також, у перспективі, «Оцінка землі та нерухомого майна». Обов’язкове залучення до виконання робіт із землеустрою інших фахівців, які не одержали за час навчання у вищому навчальному закладі необхідних для розроблення документації із землеустрою знать та вмінь є явно невиправданим. Пункт 3.2 Ліцензійних умов та його підпункти слід вилучити.
Текст проекту:
3.2.1. Для розроблення загальнодержавної й регіональної (республіканської) програм використання та охорони земель; розроблення схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних утворень – залучення до розробки документації із землеустрою спеціалістів, які закінчили вищий навчальний заклад за спеціальностями «економіка», «агрохімія і ґрунтознавство», «містобудування».
Зміст зауважень:
Нормативний зміст вищої освіти фахівців за спеціальностями «економіка», «агрохімія і ґрунтознавство», «містобудування» не передбачає одержання ними спеціальних знань та вмінь щодо розроблення загальнодержавної й регіональної (республіканської) програм використання та охорони земель; розроблення схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних утворень. Необхідність залучення зазначених спеціалістів до розроблення згаданих видів документації із землеустрою чинним законодавством та нормативно-правовою базою не передбачена.
Текст проекту:
3.2.2. Для розроблення проектів землеустрою щодо формування земель комунальної власності територіальних громад і проектів розмежування земель державної та комунальної власності населених пунктів; проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів – залучення до розробки проектів спеціалістів, які закінчили вищий навчальний заклад за спеціальністю «містобудування».
Зміст зауважень:
Нормативний зміст вищої освіти фахівців за спеціальністю «містобудування» не передбачає одержання ними спеціальних знань та вмінь щодо розроблення проектів землеустрою щодо формування земель комунальної власності територіальних громад і проектів розмежування земель державної та комунальної власності населених пунктів; проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів. Необхідність залучення зазначених спеціалістів до розроблення згаданих видів документації із землеустрою чинним законодавством та нормативно-правовою базою не передбачена.
Текст проекту:
3.2.3. Для розроблення проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення (крім топографо-геодезичних і картографічних робіт) - залучення до розробки проектів спеціалістів, які закінчили вищий навчальний заклад за спеціальностями «екологія та охорона навколишнього середовища», «містобудування».
Зміст зауважень:
Нормативний зміст вищої освіти фахівців за спеціальностями «екологія та охорона навколишнього середовища», «містобудування» не передбачає одержання ними спеціальних знань та вмінь щодо розроблення проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення. Необхідність залучення зазначених спеціалістів до розроблення згаданих видів документації із землеустрою чинним законодавством та нормативно-правовою базою не передбачена.
Текст проекту:
3.2.4. Для розроблення проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь; розроблення технічної документації з бонітування ґрунтів, розроблення робочих проектів землеустрою щодо рекультивації порушених земель, землювання малопродуктивних угідь, захисту земель від ерозії, підтоплення, заболочення, вторинного засолення, висушення, зсувів, ущільнення, закислення, забруднення промисловими та іншими відходами, радіоактивними та хімічними речовинами, консервації деградованих і малопродуктивних земель, покращення сільськогосподарських земель, підвищення родючості ґрунтів; проведення ґрунтових, геоботанічних та інших обстежень земель при здійсненні землеустрою - залучення до розробки проектів, технічної документації та проведення обстежень спеціалістів, які закінчили вищий навчальний заклад за спеціальностями «агрономія», «агрохімія і ґрунтознавство».
Зміст зауважень:
Нормативний зміст вищої освіти фахівців за спеціальностями «агрономія», «агрохімія і ґрунтознавство» не передбачає одержання ними спеціальних знань та вмінь щодо розроблення документації із землеустрою. Необхідність залучення зазначених спеціалістів до розроблення згаданих видів документації із землеустрою чинним законодавством та нормативно-правовою базою не передбачена.
Текст проекту:
3.2.5. Для розроблення технічної документації з економічної оцінки земель; розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення; розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення за межами населених пунктів - залучення до розробки технічної документації спеціалістів, які закінчили вищий навчальний заклад за спеціальністю «економіка».
Зміст зауважень:
Нормативний зміст вищої освіти фахівців за спеціальністю «економіка» не передбачає одержання ними спеціальних знань та вмінь щодо розроблення технічної документації з економічної оцінки земель; розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення; розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення за межами населених пунктів. Необхідність залучення зазначених спеціалістів до розроблення згаданих видів документації із оцінки земель чинним законодавством та нормативно-правовою базою не передбачена.
Текст проекту:
3.2.6. Для розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок населених пунктів - залучення до розробки технічної документації спеціалістів, які закінчили вищий навчальний заклад за спеціальностями «економіка», «містобудування»».
Зміст зауважень:
Нормативний зміст вищої освіти фахівців за спеціальностями «економіка», «містобудування» не передбачає одержання ними спеціальних знань та вмінь щодо розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Необхідність залучення зазначених спеціалістів до розроблення згаданих видів документації із оцінки земель чинним законодавством та нормативно-правовою базою не передбачена.
Текст проекту:
9. Абзац перший пункту 3.3.1. розділу ІІІ Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт, викласти в такій редакції:
«наявність у власності або у користуванні ліцензіата геодезичного обладнання (високоточного або точного електронного тахеометра, іншого вимірювального приладу), обчислювальної, розмножувальної техніки, необхідного для провадження виробничого процесу програмного забезпечення;».
Зміст зауважень:
Геодезичне обладнання не використовується у процесі проведення землеустрою, адже роботи із землеустрою та землеоціночні роботи мають інжинірингове спрямування (проектно-конструкторське, розрахунково-аналітичне), включають підготовку техніко-економічних обґрунтувань проектів, юридичне забезпечення, вироблення рекомендацій у сфері організації виробництва та управління землекористуванням тощо. Топографо-геодезичні та картографічні роботи за своїм змістом та створюваною продукцією відносяться до робіт вишукувального характеру, а ліцензування топографо-геодезичних і картографічних робіт здійснюється за окремими ліцензійними умовами (наказ Держкомпідприємництва та Мінекоресурсів України від 12.02.2001 № 24/43).
Крім того, відповідно до статті 10 Закону України від 23.12.1998 № 353-XIV «Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність» під час здійснення топографо-геодезичних, картографічних робіт повинно забезпечуватися, серед іншого, додержання вимог існуючих стандартів та нормативно-технічних документів.
Метрологічне забезпечення топографо-геодезичної і картографічної діяльності включає систему стандартів, еталонів, технічних умов, які є обов'язковими для виконання і визначають терміни і назви в цій галузі, режим використання приладів під час геодезичних спостережень, методів контролю за якістю геодезичних вимірювань, інші питання, пов'язані з топографо-геодезичною та картографічною діяльністю (стаття 17 згаданого Закону України). Таким чином, на сьогодні державою застосовується два засоби державного регулювання цього виду діяльності: ліцензування та стандартизація. Під час здійснення топографо-геодезичних, картографічних робіт має забезпечуватися, серед іншого, додержання вимог стандартів, а отже результати цих робіт можуть бути представлені на ринку тільки у разі їх відповідності державним стандартам. За таких умов, включення вимог щодо наявності геодезичного обладнання у суб’єктів господарювання, що виконують роботи із землеустрою, є явно невиправданим та неадекватним.
Текст проекту:
12. Абзац п’ятий пункту 4.1.2. розділу ІV Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт, викласти в такій редакції:
«наявність у штаті не менше двох спеціалістів (за основним місцем роботи), які мають кваліфікаційне свідоцтво оцінювача з експертної грошової оцінки земельних ділянок, отримане відповідно до Законів України "Про оцінку земель" ( 1378-15 ), "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" ( 2658-14 ), витяг із Державного реєстру оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок.»
Зміст зауважень:
Згідно статті 10 Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» від 01.06.2000 № 1775-III до заяви про видачу ліцензії додаються документи, вичерпний перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України. Переліком документів, які додаються до заяви про видачу ліцензії для окремого виду господарської діяльності, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 04.07.2001 № 756, не передбачене подання документів про вищу освіту працівників ліцензіата, їх стаж роботи як додатку до заяви про видачу ліцензії для виду господарської діяльності «Проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт та земельних торгів», крім кваліфікаційного свідоцтва оцінювача з експертної грошової оцінки земельних ділянок (у разі отримання ліцензії для проведення землеоціночних робіт). При чому постанова Кабінету Міністрів України від 04.07.2001 № 756 передбачає подання лише одного кваліфікаційного свідоцтва оцінювача, а не двох і більше свідоцтв.
Таким чином, вимога щодо наявності у штаті двох, а не одного оцінювача з експертної грошової оцінки земельних ділянок є неправомірною.
Посилання на Закон України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» слід вилучити, оскільки видача кваліфікаційних свідоцтв оцінювачам з експертної грошової оцінки земельних ділянок здійснюється виключно на основі Закону України «Про оцінку земель».
Текст проекту:
15. Абзац другий та третій пункту 4.2.2. розділу ІV Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт, викласти в такій редакції:
«наявність кваліфікаційного свідоцтва оцінювача з експертної грошової оцінки земельних ділянок, отриманого відповідно до Законів України "Про оцінку земель" ( 1378-15 ), "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" ( 2658-14 ), витягу з Державного реєстру оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок;
залучення на підставі трудового договору оцінювача з експертної грошової оцінки земельних ділянок, який має кваліфікаційне свідоцтво оцінювача з експертної грошової оцінки земельних ділянок, отримане відповідно до Законів України "Про оцінку земель" ( 1378-15 ), "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" (2658-14), витяг з Державного реєстру оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок.»
Зміст зауважень:
Згідно статті 10 Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» від 01.06.2000 № 1775-III до заяви про видачу ліцензії додаються документи, вичерпний перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України. Переліком документів, які додаються до заяви про видачу ліцензії для окремого виду господарської діяльності, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 04.07.2001 № 756, не передбачене подання документів про вищу освіту працівників ліцензіата, їх стаж роботи як додатку до заяви про видачу ліцензії для виду господарської діяльності «Проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт та земельних торгів», крім кваліфікаційного свідоцтва оцінювача з експертної грошової оцінки земельних ділянок (у разі отримання ліцензії для проведення землеоціночних робіт). При чому постанова Кабінету Міністрів України від 04.07.2001 № 756 передбачає подання лише одного кваліфікаційного свідоцтва оцінювача, а не двох і більше свідоцтв.
Таким чином, вимога щодо наявності у штаті двох, а не одного оцінювача з експертної грошової оцінки земельних ділянок є неправомірною.
Посилання на Закон України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» слід вилучити, оскільки видача кваліфікаційних свідоцтв оцінювачам з експертної грошової оцінки земельних ділянок здійснюється виключно на основі Закону України «Про оцінку земель».
Зважаючи на вищезазначене, можна зробити висновок про неприйнятність проекту у зв’язку із неусуненням розробниками положень, що обумовлюють його невідповідність вимогам чинного законодавства.
Земельна спілка України вважає, що проект наказу Держкомзему «Про затвердження змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт» необхідно повернути на доопрацювання у зв’язку із невідповідністю його положень вимогам чинного законодавства, а також засадам державної регуляторної політики. Відповідні зміни мають також передбачати усунення органом ліцензування порушень законодавства у сфері ліцензування, зазначених у рішенні Експертно-апеляційної ради Держкомпідприємництва від 03.09.2010 р. та приведення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт у відповідність до чинного законодавства України.
Крім того, доопрацьований проект наказу Держкомзему «Про затвердження змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт», відповідно до пункту 12 Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 р. № 996, необхідно попередньо розглянути на засіданні Громадської ради Держкомзему.
Земельна спілка України направила зауваження та пропозиції щодо проекту наказу Держкомзему «Про затвердження змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт» до Державного комітету України із земельних ресурсів та Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва.
Земельна спілка України
Асоціація «Земельна спілка України» проаналізувала запропонований Держкомземом проект наказу «Про затвердження змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт».
Нагадаємо, що діючі Ліцензійні умови, які затверджено наказом Держкомзему від 05.08.2009 р., викликали протести професійного співтовариства землевпорядників, оскільки грубо порушують чинне законодавство, створюють нові корупційні ризики і, фактично, спрямовані на ліквідацію приватного сектору землевпорядної галузі. Крім того, Ліцензійні умови звужують права та свободи громадян, не відповідають засадам державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності, а також невиправдано обмежують економічну конкуренцію на користь одного господарюючого суб’єкту.
Внаслідок непродуманих і неправомірних регуляторних дій Держкомзему кількість суб’єктів господарювання, які виконують землевпорядні та землеоціночні роботи, з часу прийняття нових ліцензійних умов різко скоротилась більш, ніж на третину – із 3,5 тисяч до 2,3 тисяч. Нині непоодинокими стають випадки, коли в адміністративному районі немає жодної землевпорядної або землеоціночної організації, а громадяни позбавлені належного доступу до відповідних послуг, які мають критичне значення при наданні земельних ділянок та оформленні прав на них, проведенні цивільно-правових операцій із земельними ділянками, продажу земельних ділянок державної та комунальної власності, оподаткуванні нерухомого майна тощо.
За результатами розгляду скарги Асоціації «Земельна спілка України» Експертно-апеляційною радою Держкомпідприємництва (витяг з протоколу № 5 від 03.09.2010 р., рішення № 29) рада встановила, що пункти 1.15, 1.17, 1.19, 1.20, 1.21, 2.1, 3.1.1, 3.1.2, 3.2, 3.3.1, 3.3.2, 4.1.2, 4.2.2 Ліцензійних умов визначені з порушенням Законів України «Про землеустрій», «Про оцінку земель», «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень», «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», «Про ліцензування певних видів господарської діяльності», «Про захист економічної конкуренції», Земельного кодексу України і не відповідають визначеному законом поняттю «ліцензійні умови».
Експертно-апеляційна рада при Держкомпідприємництва задовольнила скаргу Земельної спілки України, як представника суб'єктів господарювання, на наказ Держкомзему від 05.08.2009 № 423 «Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт» на підставі невідповідності пунктів 1.15, 1.17, 1.19, 1.20, 1.21, 2.1, 3.1.1, 3.1.2, 3.2, 3.3.1, 3.3.2, 4.1.2, 4.2.2 Ліцензійних умов Законам України «Про землеустрій», «Про оцінку земель», «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень», «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», «Про ліцензування певних видів господарської діяльності», «Про захист економічної конкуренції», Земельного кодексу України.
Рада рекомендувала Держкомпідприємництва видати відповідні розпорядження про усунення органом ліцензування порушень законодавства у сфері ліцензування та приведення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт у відповідність до чинного законодавства України. Рішення було прийняте одноголосно.
Тим часом, Держкомзем розробив та у вересні цього року обнародував для обговорення проект наказу про внесення змін до діючих Ліцензійних умов.
Земельна спілка України зазначає, що у представленому проекті Держкомземом не враховано рішення Експертно-апеляційної ради Держкомпідприємництва від 03.09.2010 р. щодо невідповідності пунктів 1.15, 1.17, 1.19, 1.20, 1.21, 2.1, 3.1.1, 3.1.2, 3.2, 3.3.1, 3.3.2, 4.1.2, 4.2.2 Ліцензійних чинному законодавству України.
Крім того, Земельна спілка України звертає увагу на такі норми запропонованого проекту наказу:
Текст проекту:
2. Пункт 1.15. розділу І Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт, викласти в такій редакції:
«1.15. Ліцензіат згідно з Законом України "Про державну експертизу землевпорядної документації" (1808-15) має подавати до Держкомзему (територіальним органам Держкомзему в областях, містах Києві та Севастополі, Рескомзему Автономної республіки Крим) документацію із землеустрою та звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок для проведення обов'язкової, вибіркової та добровільної форм державної експертизи.»
Зміст зауважень:
Слова «згідно з Законом України "Про державну експертизу землевпорядної документації" (1808-15)» доцільно замінити словами «у випадках, визначених Законом України "Про державну експертизу землевпорядної документації"».
Текст проекту:
4. Пункт 2.1. розділу ІІ Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт, викласти в такій редакції:
«2.1. За ліцензією на проведення робіт із землеустрою можуть здійснюватись такі види робіт із землеустрою:
1) розроблення загальнодержавної і регіональних (республіканських) програм використання та охорони земель;
2) розроблення схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних утворень, землеволодінь і землекористувань;
3) розроблення проектів землеустрою;
4) розроблення робочих проектів землеустрою;
5) розроблення технічної документації із землеустрою;
6) розроблення спеціальних тематичних карт і атласів стану земель та їх використання;
7) розроблення технічної документації з оцінки земель;
8 ) проведення ґрунтових, геоботанічних та інших обстежень земель при здійсненні землеустрою;
9) проведення інвентаризації земель при здійсненні землеустрою.»
Зміст зауважень:
Ліцензування проведення робіт із землеустрою не повинно містити вимог, що стосуються виконання усіх видів топографо-геодезичних, картографічних робіт, адже, згідно пункту 44 статті 9 Закону України від 01.06.2000 № 1775-III «Про ліцензування певних видів господарської діяльності», вони ліцензуються окремо від проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт та земельних торгів.
Зважаючи на те, що за результатами проведення ґрунтових, геоботанічних та інших обстежень земель безпосередньо не створюється документація із землеустрою, а лише готується вихідна інформація для проектування, зазначені роботи не можна виділяти як окремі види робіт, що підлягають ліцензуванню.
Згідно статті 35 Закону України від 22.05.2003 № 858-IV «Про землеустрій» інвентаризація земель проводиться з метою встановлення місця розташування об'єктів землеустрою, їхніх меж, розмірів, правового статусу, виявлення земель, що не використовуються, використовуються нераціонально або не за цільовим призначенням, виявлення і консервації деградованих сільськогосподарських угідь і забруднених земель, встановлення кількісних та якісних характеристик земель, необхідних для ведення державного земельного кадастру, здійснення державного контролю за використанням та охороною земель і прийняття на їх основі відповідних рішень органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування. Таким чином, інвентаризація земель за своє суттю передбачає перевірку відповідності фактичного використання земель вимогам раніше створеної документації із землеустрою. Результатом інвентаризації є відповідні процесуальні дії, що стосуються державного та самоврядного контролю за використанням та охороною земель. Таким чином, виділення інвентаризації земель у окремий від робіт із землеустрою не має під собою логічних підстав.
Зважаючи на вищевикладене, пропонуємо структурувати ліцензовані види діяльності, згідно вимог Закону України від 22.05.2003 № 858-IV «Про землеустрій», у такий спосіб:
1) розроблення документації із землеустрою на загальнодержавному та регіональному рівнях (крім топографо-геодезичних та картографічних робіт);
2) розроблення документації із землеустрою на місцевому рівні (крім розроблення технічної документації із землеустрою, а також топографо-геодезичних та картографічних робіт);
3) розроблення технічної документації із землеустрою (крім топографо-геодезичних та картографічних робіт);
4) розроблення технічної документації з оцінки земель.
Текст проекту:
5. Абзац перший пункту 3.1.1. розділу ІІІ Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт, викласти в такій редакції:
«наявність у власності або у користуванні ліцензіата геодезичного обладнання (високоточного або точного електронного тахеометра, іншого вимірювального приладу), обчислювальної, розмножувальної техніки, необхідного для провадження виробничого процесу програмного забезпечення;».
Зміст зауважень:
Геодезичне обладнання не використовується у процесі проведення землеустрою, адже роботи із землеустрою та землеоціночні роботи мають інжинірингове спрямування (проектно-конструкторське, розрахунково-аналітичне), включають підготовку техніко-економічних обґрунтувань проектів, юридичне забезпечення, вироблення рекомендацій у сфері організації виробництва та управління землекористуванням тощо. Топографо-геодезичні та картографічні роботи за своїм змістом та створюваною продукцією відносяться до робіт вишукувального характеру, а ліцензування топографо-геодезичних і картографічних робіт здійснюється за окремими ліцензійними умовами (наказ Держкомпідприємництва та Мінекоресурсів України від 12.02.2001 № 24/43).
Крім того, відповідно до статті 10 Закону України від 23.12.1998 № 353-XIV «Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність» під час здійснення топографо-геодезичних, картографічних робіт повинно забезпечуватися, серед іншого, додержання вимог існуючих стандартів та нормативно-технічних документів.
Метрологічне забезпечення топографо-геодезичної і картографічної діяльності включає систему стандартів, еталонів, технічних умов, які є обов'язковими для виконання і визначають терміни і назви в цій галузі, режим використання приладів під час геодезичних спостережень, методів контролю за якістю геодезичних вимірювань, інші питання, пов'язані з топографо-геодезичною та картографічною діяльністю (стаття 17 згаданого Закону України). Таким чином, на сьогодні державою застосовується два засоби державного регулювання цього виду діяльності: ліцензування та стандартизація. Під час здійснення топографо-геодезичних, картографічних робіт має забезпечуватися, серед іншого, додержання вимог стандартів, а отже результати цих робіт можуть бути представлені на ринку тільки у разі їх відповідності державним стандартам. За таких умов, включення вимог щодо наявності геодезичного обладнання у суб’єктів господарювання, що виконують роботи із землеустрою, є явно невиправданим та неадекватним.
Текст проекту:
6. Абзац перший та другий пункту 3.1.2. розділу ІІІ Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт, викласти в такій редакції:
«наявність у складі ліцензіата спеціаліста (за основним місцем роботи), який закінчив вищий навчальний заклад за спеціальністю «землевпорядкування» або «землевпорядкування та кадастр» за освітньо-кваліфікаційним рівнем спеціаліст, магістр та має стаж роботи за спеціальністю не менше ніж три роки;
призначення цього спеціаліста в організації відповідальним за дотримання вимог законодавства при виконанні робіт із землеустрою.»
Зміст зауважень:
Вимоги щодо наявності фахівців із землевпорядною освітою мають бути приведені у відповідність до найменуваннь спеціальності згідно постанови Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 № 787 «Про затвердження переліку спеціальностей, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих навчальних закладах за освітньо-кваліфікаційними рівнями спеціаліста і магістра», а також враховувати вимоги постанови Кабінету Міністрів України від 24.05.1997 № 507 «Про перелік напрямів та спеціальностей, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих навчальних закладах за відповідними освітньо-кваліфікаційними рівнями» (щодо фахівців, що були підготовлені до 2010 року).
Слова «відповідальним за дотримання вимог законодавства при виконанні робіт із землеустрою» слід замінити словами «відповідальним за дотримання земельного законодавства, стандартів, норм і правил при виконанні робіт із землеустрою», адже інженер-землевпорядник, приміром, не повинен нести відповідальність за ті аспекти виконання робіт із землеустрою, що не відносяться до землевпорядного проектування (фінансові, організаційно-господарські тощо) і за які має нести відповідальність керівництво суб’єкту господарювання.
Текст проекту:
8. Пункт 3.2. розділу ІІІ Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт, викласти в такій редакції:
«3.2. У разі виконання ліцензіатами окремих видів робіт із землеустрою та розробки документації із землеустрою, встановлюються додаткові кваліфікаційні вимоги, пов’язані із необхідністю залучення за трудовою угодою до виконання окремих видів робіт або розробки документації, таких спеціалістів.
Зміст зауважень:
Вимоги щодо залучення додаткових спеціалістів, крім фахівців із землеустрою, явно неадекватні, оскільки зміст вищої освіти передбачає одержання спеціальних знань стосовно розроблення документації із землеустрою та оцінки земель лише у фахівців, що закінчили вищі землевпорядні навчальні заклади та одержали кваліфікацію «Землеустрій та кадастр», а також, у перспективі, «Оцінка землі та нерухомого майна». Обов’язкове залучення до виконання робіт із землеустрою інших фахівців, які не одержали за час навчання у вищому навчальному закладі необхідних для розроблення документації із землеустрою знать та вмінь є явно невиправданим. Пункт 3.2 Ліцензійних умов та його підпункти слід вилучити.
Текст проекту:
3.2.1. Для розроблення загальнодержавної й регіональної (республіканської) програм використання та охорони земель; розроблення схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних утворень – залучення до розробки документації із землеустрою спеціалістів, які закінчили вищий навчальний заклад за спеціальностями «економіка», «агрохімія і ґрунтознавство», «містобудування».
Зміст зауважень:
Нормативний зміст вищої освіти фахівців за спеціальностями «економіка», «агрохімія і ґрунтознавство», «містобудування» не передбачає одержання ними спеціальних знань та вмінь щодо розроблення загальнодержавної й регіональної (республіканської) програм використання та охорони земель; розроблення схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних утворень. Необхідність залучення зазначених спеціалістів до розроблення згаданих видів документації із землеустрою чинним законодавством та нормативно-правовою базою не передбачена.
Текст проекту:
3.2.2. Для розроблення проектів землеустрою щодо формування земель комунальної власності територіальних громад і проектів розмежування земель державної та комунальної власності населених пунктів; проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів – залучення до розробки проектів спеціалістів, які закінчили вищий навчальний заклад за спеціальністю «містобудування».
Зміст зауважень:
Нормативний зміст вищої освіти фахівців за спеціальністю «містобудування» не передбачає одержання ними спеціальних знань та вмінь щодо розроблення проектів землеустрою щодо формування земель комунальної власності територіальних громад і проектів розмежування земель державної та комунальної власності населених пунктів; проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів. Необхідність залучення зазначених спеціалістів до розроблення згаданих видів документації із землеустрою чинним законодавством та нормативно-правовою базою не передбачена.
Текст проекту:
3.2.3. Для розроблення проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення (крім топографо-геодезичних і картографічних робіт) - залучення до розробки проектів спеціалістів, які закінчили вищий навчальний заклад за спеціальностями «екологія та охорона навколишнього середовища», «містобудування».
Зміст зауважень:
Нормативний зміст вищої освіти фахівців за спеціальностями «екологія та охорона навколишнього середовища», «містобудування» не передбачає одержання ними спеціальних знань та вмінь щодо розроблення проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення. Необхідність залучення зазначених спеціалістів до розроблення згаданих видів документації із землеустрою чинним законодавством та нормативно-правовою базою не передбачена.
Текст проекту:
3.2.4. Для розроблення проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь; розроблення технічної документації з бонітування ґрунтів, розроблення робочих проектів землеустрою щодо рекультивації порушених земель, землювання малопродуктивних угідь, захисту земель від ерозії, підтоплення, заболочення, вторинного засолення, висушення, зсувів, ущільнення, закислення, забруднення промисловими та іншими відходами, радіоактивними та хімічними речовинами, консервації деградованих і малопродуктивних земель, покращення сільськогосподарських земель, підвищення родючості ґрунтів; проведення ґрунтових, геоботанічних та інших обстежень земель при здійсненні землеустрою - залучення до розробки проектів, технічної документації та проведення обстежень спеціалістів, які закінчили вищий навчальний заклад за спеціальностями «агрономія», «агрохімія і ґрунтознавство».
Зміст зауважень:
Нормативний зміст вищої освіти фахівців за спеціальностями «агрономія», «агрохімія і ґрунтознавство» не передбачає одержання ними спеціальних знань та вмінь щодо розроблення документації із землеустрою. Необхідність залучення зазначених спеціалістів до розроблення згаданих видів документації із землеустрою чинним законодавством та нормативно-правовою базою не передбачена.
Текст проекту:
3.2.5. Для розроблення технічної документації з економічної оцінки земель; розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення; розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення за межами населених пунктів - залучення до розробки технічної документації спеціалістів, які закінчили вищий навчальний заклад за спеціальністю «економіка».
Зміст зауважень:
Нормативний зміст вищої освіти фахівців за спеціальністю «економіка» не передбачає одержання ними спеціальних знань та вмінь щодо розроблення технічної документації з економічної оцінки земель; розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення; розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення за межами населених пунктів. Необхідність залучення зазначених спеціалістів до розроблення згаданих видів документації із оцінки земель чинним законодавством та нормативно-правовою базою не передбачена.
Текст проекту:
3.2.6. Для розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок населених пунктів - залучення до розробки технічної документації спеціалістів, які закінчили вищий навчальний заклад за спеціальностями «економіка», «містобудування»».
Зміст зауважень:
Нормативний зміст вищої освіти фахівців за спеціальностями «економіка», «містобудування» не передбачає одержання ними спеціальних знань та вмінь щодо розроблення технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Необхідність залучення зазначених спеціалістів до розроблення згаданих видів документації із оцінки земель чинним законодавством та нормативно-правовою базою не передбачена.
Текст проекту:
9. Абзац перший пункту 3.3.1. розділу ІІІ Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт, викласти в такій редакції:
«наявність у власності або у користуванні ліцензіата геодезичного обладнання (високоточного або точного електронного тахеометра, іншого вимірювального приладу), обчислювальної, розмножувальної техніки, необхідного для провадження виробничого процесу програмного забезпечення;».
Зміст зауважень:
Геодезичне обладнання не використовується у процесі проведення землеустрою, адже роботи із землеустрою та землеоціночні роботи мають інжинірингове спрямування (проектно-конструкторське, розрахунково-аналітичне), включають підготовку техніко-економічних обґрунтувань проектів, юридичне забезпечення, вироблення рекомендацій у сфері організації виробництва та управління землекористуванням тощо. Топографо-геодезичні та картографічні роботи за своїм змістом та створюваною продукцією відносяться до робіт вишукувального характеру, а ліцензування топографо-геодезичних і картографічних робіт здійснюється за окремими ліцензійними умовами (наказ Держкомпідприємництва та Мінекоресурсів України від 12.02.2001 № 24/43).
Крім того, відповідно до статті 10 Закону України від 23.12.1998 № 353-XIV «Про топографо-геодезичну і картографічну діяльність» під час здійснення топографо-геодезичних, картографічних робіт повинно забезпечуватися, серед іншого, додержання вимог існуючих стандартів та нормативно-технічних документів.
Метрологічне забезпечення топографо-геодезичної і картографічної діяльності включає систему стандартів, еталонів, технічних умов, які є обов'язковими для виконання і визначають терміни і назви в цій галузі, режим використання приладів під час геодезичних спостережень, методів контролю за якістю геодезичних вимірювань, інші питання, пов'язані з топографо-геодезичною та картографічною діяльністю (стаття 17 згаданого Закону України). Таким чином, на сьогодні державою застосовується два засоби державного регулювання цього виду діяльності: ліцензування та стандартизація. Під час здійснення топографо-геодезичних, картографічних робіт має забезпечуватися, серед іншого, додержання вимог стандартів, а отже результати цих робіт можуть бути представлені на ринку тільки у разі їх відповідності державним стандартам. За таких умов, включення вимог щодо наявності геодезичного обладнання у суб’єктів господарювання, що виконують роботи із землеустрою, є явно невиправданим та неадекватним.
Текст проекту:
12. Абзац п’ятий пункту 4.1.2. розділу ІV Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт, викласти в такій редакції:
«наявність у штаті не менше двох спеціалістів (за основним місцем роботи), які мають кваліфікаційне свідоцтво оцінювача з експертної грошової оцінки земельних ділянок, отримане відповідно до Законів України "Про оцінку земель" ( 1378-15 ), "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" ( 2658-14 ), витяг із Державного реєстру оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок.»
Зміст зауважень:
Згідно статті 10 Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» від 01.06.2000 № 1775-III до заяви про видачу ліцензії додаються документи, вичерпний перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України. Переліком документів, які додаються до заяви про видачу ліцензії для окремого виду господарської діяльності, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 04.07.2001 № 756, не передбачене подання документів про вищу освіту працівників ліцензіата, їх стаж роботи як додатку до заяви про видачу ліцензії для виду господарської діяльності «Проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт та земельних торгів», крім кваліфікаційного свідоцтва оцінювача з експертної грошової оцінки земельних ділянок (у разі отримання ліцензії для проведення землеоціночних робіт). При чому постанова Кабінету Міністрів України від 04.07.2001 № 756 передбачає подання лише одного кваліфікаційного свідоцтва оцінювача, а не двох і більше свідоцтв.
Таким чином, вимога щодо наявності у штаті двох, а не одного оцінювача з експертної грошової оцінки земельних ділянок є неправомірною.
Посилання на Закон України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» слід вилучити, оскільки видача кваліфікаційних свідоцтв оцінювачам з експертної грошової оцінки земельних ділянок здійснюється виключно на основі Закону України «Про оцінку земель».
Текст проекту:
15. Абзац другий та третій пункту 4.2.2. розділу ІV Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт, викласти в такій редакції:
«наявність кваліфікаційного свідоцтва оцінювача з експертної грошової оцінки земельних ділянок, отриманого відповідно до Законів України "Про оцінку земель" ( 1378-15 ), "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" ( 2658-14 ), витягу з Державного реєстру оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок;
залучення на підставі трудового договору оцінювача з експертної грошової оцінки земельних ділянок, який має кваліфікаційне свідоцтво оцінювача з експертної грошової оцінки земельних ділянок, отримане відповідно до Законів України "Про оцінку земель" ( 1378-15 ), "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" (2658-14), витяг з Державного реєстру оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок.»
Зміст зауважень:
Згідно статті 10 Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності» від 01.06.2000 № 1775-III до заяви про видачу ліцензії додаються документи, вичерпний перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України. Переліком документів, які додаються до заяви про видачу ліцензії для окремого виду господарської діяльності, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 04.07.2001 № 756, не передбачене подання документів про вищу освіту працівників ліцензіата, їх стаж роботи як додатку до заяви про видачу ліцензії для виду господарської діяльності «Проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт та земельних торгів», крім кваліфікаційного свідоцтва оцінювача з експертної грошової оцінки земельних ділянок (у разі отримання ліцензії для проведення землеоціночних робіт). При чому постанова Кабінету Міністрів України від 04.07.2001 № 756 передбачає подання лише одного кваліфікаційного свідоцтва оцінювача, а не двох і більше свідоцтв.
Таким чином, вимога щодо наявності у штаті двох, а не одного оцінювача з експертної грошової оцінки земельних ділянок є неправомірною.
Посилання на Закон України «Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні» слід вилучити, оскільки видача кваліфікаційних свідоцтв оцінювачам з експертної грошової оцінки земельних ділянок здійснюється виключно на основі Закону України «Про оцінку земель».
Зважаючи на вищезазначене, можна зробити висновок про неприйнятність проекту у зв’язку із неусуненням розробниками положень, що обумовлюють його невідповідність вимогам чинного законодавства.
Земельна спілка України вважає, що проект наказу Держкомзему «Про затвердження змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт» необхідно повернути на доопрацювання у зв’язку із невідповідністю його положень вимогам чинного законодавства, а також засадам державної регуляторної політики. Відповідні зміни мають також передбачати усунення органом ліцензування порушень законодавства у сфері ліцензування, зазначених у рішенні Експертно-апеляційної ради Держкомпідприємництва від 03.09.2010 р. та приведення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт у відповідність до чинного законодавства України.
Крім того, доопрацьований проект наказу Держкомзему «Про затвердження змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт», відповідно до пункту 12 Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, що затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2010 р. № 996, необхідно попередньо розглянути на засіданні Громадської ради Держкомзему.
Земельна спілка України направила зауваження та пропозиції щодо проекту наказу Держкомзему «Про затвердження змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт» до Державного комітету України із земельних ресурсів та Державного комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва.
Земельна спілка України
- ukrzem
- Молоденький(ка)
- Повідомлень: 11
- З нами з: 06 січня 2008 23:19
- Репутація: 0
- Область: Черкаська
- Місце роботи: Приватні проектні організації
Re: Отримання ліцензії
Що до печально звістного наказу № 423 від 05.08.2009 р.по п.4.2.2.- практичний стаж оцінювача з експертної грошової
оцінки з якого часу вираховується: базова підготовка, год стаждвання ,отримав свідоцтво оцінювача , внеслі в реєстр влаштуйся к комусь на роботу, отработай 2 роки пройди курси підвищення квалификаціїї , а тільки потим подавай документи на отримання ліцензії, чи как?? no
оцінки з якого часу вираховується: базова підготовка, год стаждвання ,отримав свідоцтво оцінювача , внеслі в реєстр влаштуйся к комусь на роботу, отработай 2 роки пройди курси підвищення квалификаціїї , а тільки потим подавай документи на отримання ліцензії, чи как?? no
-
- Спец
- Повідомлень: 404
- З нами з: 08 червня 2008 15:27
- Репутація: 0
- Область: Київська
- Місце роботи: Приватні проектні організації
Re: Отримання ліцензії
"Ліцензійні умови провадження господарської діяльності щодо проведення робіт із землеустрою, землеоціночних робіт, затверджени наказом Держкомзему від 05.08.2009 р. № 423."
действуют сейчас или нет?
Или они поменяются когда МИНЮСТ зарегистрирует изменения?
действуют сейчас или нет?
Или они поменяются когда МИНЮСТ зарегистрирует изменения?
- ukrzem
- Молоденький(ка)
- Повідомлень: 11
- З нами з: 06 січня 2008 23:19
- Репутація: 0
- Область: Черкаська
- Місце роботи: Приватні проектні організації
Re: Отримання ліцензії
При приеме документов на получение лицензии, на них ссылаются, значит никто их не отменял. 

Re: Отримання ліцензії
Подскажите порядок действий при смене юридического адреса фирмы-лицензиата?
Как и что?
Как и что?